OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

V hlavní dakarské soutěži kamionů již bojuje jen Aleš Loprais

Posádka Martina Šoltyse po strávené noci v dunách nestihla přijet na start do osmé etapy a své účinkování na rally Dakar 2019 tak musela předčasně ukončit. V hlavní soutěži tak z českých kamionů zůstal pouze Aleš Loprais, který se však drží stále na průběžném 8. místě. Martin Macík a Martin Kolomý bojují v půlmaratonu a drží své kamiony na předních pozicích.

Lopraisova Tatra projela obří duny i na pět válců

Do konce Rally Dakar 2019 zbývají poslední dva dny. Česko-španělská posádka Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Petr Pokora s Tatrou Jamal #507 dál bojuje o pozice v první šestce průběžné klasifikace kategorie kamionů. Má za sebou osm etap, z nichž každá další předstihuje svou náročností dny předchozí. Ale to je prostě Dakar. Dakar v té nejryzejší podobě. Nejslavnější maratonská rally, která nedá nikdy nic nikomu zadarmo. Instaforex Loprais Team o to, co zatím získal, musel usilovně bojovat i v úterý.

Dnešní etapu jsem si chtěl nadělit. Plánoval jsem, že budeme postupně zrychlovat, a nejprve to skutečně šlo jako po másle. Začátek byl úchvatný, fakt nám to jelo. Úplně jsme letěli a postupně jsme předjeli několik velkých hráčů, jako jsou Sotnikov nebo van Genugten,“ popisuje Aleš Loprais úvodní část měřeného úseku.

Jenže posádce Instaforex Loprais Teamu nebylo ani tentokrát dopřáno užít si kouzlo závodění v nádherných dunách naplno.

Na 180. kilometru se ozval divný zvuk a auto začalo jet na pět válců. Odešel nám vstřik,“ pokračuje frenštátský závodník, jehož posádku odsunuly technické problémy z páté na šestou pozici absolutně. „Byl to pocit, jako bychom za sebou měli ještě jeden kamion a ten nás táhl zpátky. Chyběl výkon.“

„Abychom dunové pole vůbec projeli, museli jsme se vydat různými trychtýři, rozjíždět se dokola, několikrát jsme si museli najít jinou trasu. Některé duny jsme vyloženě skákali, párkrát dokonce hodně ostře. Bolí nás celé tělo, ale jsme šťastní, že jsme tady.“

„Chvílemi jsem zvažoval, jestli se tam s pěti nebo čtyřmi válci vůbec vydat. Nakonec jsme to udělali a dobře to dopadlo. Musíme být šťastní za to, jak to je, a pokračujeme dál.“

Pokračovali také mechanici, pro které Dakar znamená kromě jiného tradičně spoustu práce dlouho do noci a minimum spánku. Tyto nepostradatelné členy týmu tak může těšit alespoň to, že se ve středu nemusí nikam přesouvat. 16. ledna je totiž na programu druhá z letošních okružních etap. Pojede se kolem Pisca, její rychlostní zkouška měří 311 kilometrů a závodní kamiony do ní budou stejně jako v páté etapě startovat po dvojicích.

Průběžné pořadí kamionů po 8. etapě:

1. Sotnikov (Kamaz) 35:01:35 hod
2. Nikolajev (Kamaz) +26:49 min
3. De Rooy (Iveco) +1:07:43 hod

6. Loprais (Tatra) +5:40:12 hod

Konec nadějí na životní výsledek. Šoltys musel nocovat v dunách.

Obě posádky Buggyra Tatra Racing musely během sedmé etapy řešit v náročném terénu technické potíže a nabraly velkou ztrátu. Martin Kolomý dorazil do bivaku těsně před půlnocí. Martin Šoltys s posádkou museli přečkat chladnou noc v dunách.

Musím říct, že pořadatel se na letošním ročníku rozhodně vyřádil, protože jdeme pomalu z extrému do extrému. Je skoro půlnoc, před chvílí dorazil do bivaku Martin Kolomý, Martin Šoltys tu ještě není. Máme informace, že oba měli technické problémy. Martinovi Kolomému se to podařilo opravit a sjet do bivaku i za cenu toho, že některé waypointy neprojeli. Tam uvidíme, co se bude dít dál, jestli přijde nějaká penalizace. Martin Šoltys, musí nocovat v dunách, ale chtějí vyrazit hned brzy ráno, tak aby stihli start do osmé etapy a mohli pokračovat. Je to opravdový masakr, a to nám ještě pořadatel řekl, že ta nejhorší etapa nás ještě čeká,“ vyjasnil v noci trable obou posádek manažer týmu Jan Kalivoda.

Šoltys předvedl gentlemanské gesto, v závodě ale končí. Martin Kolomý třetí v „malém“ Dakaru.

Posádka Martina Šoltyse po strávené noci v dunách nestihla přijet na start do osmé etapy a své účinkování na rally Dakar 2019 tak musela předčasně ukončit. Martin Kolomý zaznamenal třetí místo v hodnocení Semi-maratonu.

Martina Šoltyse při návratu z obrovských dun zdržela hustá mlha. Pořadatelům pak ještě pomáhal stavět na kola dva zapadlé kamiony. „Sedmá speciálka byla těžká, ale to se stále opakuje. V letošním Dakaru prostě není lehké etapy. Prvních asi sto padesát kilometrů to byla hrozná rozbíječka, řečiště, kameny. Byli jsme hodně rozlámaný. Pak jsme přijeli do dun, kde nám to docela šlo. Až do 220 kilometru jsme neměli žádný problém, pak jsme ovšem přejeli jednu obrovskou dunu, za kterou jsme zapadli. Ve snaze vyjet nám praskla poloosa, a navíc nám při tom ještě bouchlo kolo. Vyhrabáním a opravou jsme strávili asi čtyři hodiny. Protože bylo osm hodin večer, tím pádem tma, rozhodli jsme se pokračovat až ráno za světla s tím, že start etapy stihneme. Bohužel po rozednění byla taková mlha, že nebylo vidět na krok, proto jsme čekali alespoň na minimální viditelnost. Asi po hodině jsme kousek popojeli a potkali pořadatele, kteří nás z těch obrovských dun vyvedli. Po cestě jsme ještě stavěli dva zapadlé kamiony zpět na kola, protože tam asi také zůstaly z minulé etapy a posádky nocovaly v dunách. Dostali jsme tvrdou lekci, ale beru to jako další zkušenost. Věřím, že všechno špatné se jednou v dobré obrátí,“ konstatoval Martin Šoltys.

Martin Kolomý si osmou etapu užil. „Ráno to nezačalo vůbec dobře, protože i u nás padla mlha a čtyřicet kilometrů jsme neviděli dva metry před auto, hledali jsme cestu, nemohli jet naplno. Pak jsme ale sjeli asi níž k moři a jelo se dobře, zrychlili jsme. Dnešní etapa se mi strašně líbila, protože tam bylo hodně dun, rychlých pist, a to mě vyhovuje. Tatra držela, takže jsem byl se vším spokojený. Někde na dvoustém kilometru byl zakopaný Renault, jeho vytahování nás stálo nějakých pět minut. Jinak všechno v pohodě. Jsem rád, že vůbec můžeme pokračovat a třetí místo v dnešní etapě „malého“ Dakaru je pěkné.“

Macík 3. nejlepší čas mezi kamiony. Brabec dohnal penalizaci       

V pondělí byla na programu dne 7. etapa, o které pořadatelé už předem tvrdili, že bude nejnáročnější z celého Dakaru. Martin Macík jejich předpovědi potvrdil. I v tak náročných podmínkách ale se svými spolujezdci, Františkem Tomáškem a Lukášem Kalankou, dokázali zrádnou dunovou trať dokončit s neuvěřitelným výsledkem, který by v hlavní soutěži znamenal 3. místo mezi kamiony. A žlutá liazka týmu Big Shock Racing vybojovala 2. pozici v klasifikaci dakarského půlmaratonu, ve kterém aktuálně startuje. Výborně se dařilo i motocyklistovi týmu Big Shock Racing Janu Brabcovi, který po předchozí penalizaci neztratil chuť bojovat, a po odhodlaném výkonu si zpět vydobyl krásné 25. etapové místo.  

Macík v dunách předjel většinu posádek  

Martin Macík, František Tomášek a Lukáš Kalanka na trať vyjížděli poté, co si předchozím 3. místem v kvalifikaci dakarského půlmaratonu zajistili dobrou startovní pozici. A i tentokrát předvedli skvělou jízdu. Rozhodli se využít druhou šanci, naplno se pustili do závodu a v 7. etapě Dakaru za sebou nechali všechny kamiony kromě De Rooye a Viazoviche. Vybojovali tak 3. nejrychlejší čas v poli kamionů. "Parádní etapa. Tak by měl Dakar vypadat, i když těžší trať jsem asi nejel. 100 km dun pro kamčák občas těžko zdolatelných. Ale zmákli jsme to dobře. Předjeli jsme Kolomajze, pak oba Rusy a letěli jsme pořád svoje tempo. Povedlo se nám to, i když tam byly duny, které jsme vyjížděli na 10x, museli jsme sfoukávat pneumatiky, párkrát jsme se málem převrátili. Bylo to opravdu výživných 320 km," popisuje Martin Macík v cíli.

Macík zvládl mlhu i záchranu Nizozemce

V 8. etapě podal parádní výkon Martin Macík, který v kvalifikaci semi Dakaru, kde momentálně startuje, vybojoval 2. místo. Zároveň zaznamenal 2. nejlepší etapový čas mezi všemi soutěžícími kamiony. Etapu dlouhou 360 km, z nichž bylo 200 v dunách všemožných velikostí, si posádka české liazky užívala, i když byla opět hodně drsná. „Fakt pěkná trasa, náročná, technická, s výjezdy do hor, kde přišla brutální mlha. Taková, že nebylo vidět na 5 metrů. Fakt hrůza. Motorkáři měli zapnuté alarmy, které nám pípaly, ale nikde jsme je neviděli. Takže jsme museli mít oči na šťopkách. Znovu vidět na cestu bylo až když jsme sjeli z hor dolů,“ popisuje Macík. Česká posádka také po cestě pomáhala. „Vytahovali jsme zapadnutého Van Den Heuvela. Strávili jsme u něj 20 minut, ale přetrhli jsme kurtu, takže mu nešlo pomoci,“ popisuje Macík. A pak přišly veliké duny, po kterých se jezdí jako na tobogánu. „Tam nesmíš za žádnou cenu zastavit, musíš topit. Zastavíš jen jednou a už tě odtamtud nikdo nedostane. Nádherné výjezdy. A my jsme je dali. Neudělali jsme žádnou větší chybu. Jsme spokojení," říká v cíli Martin Macík.

Výsledky 8. etapy Semi-maraton (Neoficiální):

1. Terranova MINI 35:01:35
2. Macík LIAZ +48:01
3. KOLOMÝ TATRA +53:56

inPage - webové stránky, doménawebhosting snadno.