OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Promet Excalibur tým Tomáše Tomečka skončil na AFRICA ECO RACE® 2016 senzačně druhý

Tomáš Tomeček a Ladislav Lála hájící barvy Promet Excalibur týmu vybojovali na AFRICA ECO RACE® 2016 fantastické druhé místo. Trojnásobný vítěz závodu z let 2011, 2012 a 2014 vyrážel na africký kontinent s cílem navázat na předchozích pět úspěšných startů, což se mu nakonec navzdory sérii dramatických momentů povedlo. Tomeček tak důstojně oslavil 30. výročí startu automobilky Tatra na dálkových soutěžích. Africa Race představuje dálkový závod, který navazuje na ducha původní Rallye Dakar. Maratonská soutěž startovala dva dny před koncem roku. Náročné kamenité terény Maroka postupně nahradila kamenitá poušť Západní Sahary a písčité duny Mauretánie. Vyhlášení vítězů proběhlo tradičně po dojezdu poslední etapy 10. ledna u Růžového jezera poblíž senegalského Dakaru.

Matador dakarských soutěží Tomáš Tomeček v cíli závěrečné etapy emotivně komentoval výsledek, který jeho stoprocentní Tatra poháněná vzduchem chlazeným motorem dosáhla: „Jsem šťastný, že jsme se dostali až sem. Rozhodně to nebylo jednoduché, ale to Dakar není nikdy. Chtěl bych upřímně poděkovat všem našim partnerům, díky kterým jsme se vůbec mohli postavit na start. Děkuji rovněž všem, kdo nám věřili a dodávali energii v okamžicích, kdy to pro nás nevypadalo úplně nejlépe.“

tým

I Tomečkův navigátor Ladislav Lála popustil v cíli uzdu emocím: „Yes, yes, yes! Je to neskutečný pocit, který bych přál zažít každému. Díky Tomášovi za důvěru a všem v Čechách za podporu. Chtěl bych toto umístění věnovat svému otci, který nedávno tragicky zahynul. Tati, doufám, že to vidíš. Pokud to bylo minulý rok těžké, tak to letos bylo ještě těžší. Chtěl bych poděkovat přátelům z týmu Kamaz Master a vůbec všem, kdo nám pomohli v okamžicích, kdy nám štěstí zrovna nepřálo.“


Příběh letošního ročníku Africa Race se začal psát v sluncem zalitém Monaku, odkud se celá závodní karavana přesunula do marockého Nadoru. „Hned první kilometry napověděly, že nás letos čeká velmi obtížný závod,“ komentoval své dojmy Tomáš Tomeček a neopomenul zmínit důležité změny na podvozku vozu: „Nové tlumiče Reiger Racing se výrazně podepsaly na zlepšené stabilitě Tatry. Auto je rychlejší a přitom lépe ovladatelné.“

Doslova pár okamžiků před startem druhé etapy se posádka dozvěděla, že týmový asistenční kamion postihla porucha: „Neměli jsme šanci cokoliv řešit, stáli jsme v podstatě na startu,“ popisuje kritickou situaci Tomáš Tomeček. Namísto servisu, odpočinku a přípravy na třetí etapu vyrazili Tomeček s Lálou vstříc svým mechanikům, kteří stáli více než tři sta kilometrů od bivaku s prasklým ložiskem na klikové hřídeli. Nad ránem dotáhla závodní Tatra asistenci do bivaku. Po nezbytném servisu se díky pomoci ředitele soutěže Jean-Louise Schlessera a Maďara Miklose Kovacse podařilo ve spěchu přendat vybrané náhradní díly do doprovodných kamionů.

Čtvrtá etapa přinesla záplavy ostrého kamení. Defekty bohužel postihly i Tatru 401. Po dvou proražených pneumatikách Tomeček zvolnil (kamiony vozí obvykle dvě rezervy). Syčivý zvuk zhruba 12 kilometrů před kontrolním stanovištěm číslo čtyři znamenal jediné - Tatra musela potřetí zastavit. „Řekli jsme si, že se zkusíme dostat alespoň do CP4,“ popisuje navigátor Lála. „Tomáš upravil nastavení tlaků ve zbývajících kolech a vaků tak, aby bylo auto co nejstabilnější. Dál jsme jeli po třech kolech.“ Tříhodinová ztráta odsunula Tomečka z průběžného pódiového umístění.

Po dni volna v marocké Dakhle následoval přesun rallye do Mauretánie, kde na závodníky čekaly náročné písečné etapy a obávaná dunová pole. Díky vítězství v deváté a desáté etapě poskočila posádka Tomeček – Lála na druhé místo průběžného pořadí, které se podařilo udržet až do konce závodu. Za vítězství v nejtěžší etapě navíc Tomeček získal prestižní ocenění Truck Desert Master. Závěrečná senegalská „mávací“ etapa již nemohla ovlivnit konečné výsledky.

„Před startem jsem říkal, že na dobré umístění může pomýšlet jen ten, kdo dojede až k Růžovému jezeru,“ prohlásil po skončení závodu Tomáš Tomeček. „Navzdory osmi defektům, celkově jedenácti zničeným pneumatikám a problémům s asistenčním kamionem se nám to naštěstí povedlo. Nakonec jsme měli i štěstí poté, co jeden z Kamazů zastavil problém se spojkou. Tovární tým Kamaz si první místo bezesporu zasloužil. Mám radost i ze třetího místa Elisabete Jacinto. Velké poděkování a respekt si samozřejmě zaslouží můj navigátor Láďa Lála.“

Až do Dakaru dorazily i dva pořadatelské kamióny Tatra “balai” (koště), které si právem vysloužily poděkování organizátorů i závodníků. Tomáš Tomeček poskytuje organizačně logistickou podporu s vozy Tatra 815 6x6 upravenými na tzv. “terénní odtahovky“.

V pozadí úspěchů týmu Promet Excalibur Tomáše Tomečka stojí řada partnerů. Hlavními sponzory jsou pro letošní sezonu opět společnosti Promet Group a CZECHOSLOVAK GROUP (dříve EXCALIBUR GROUP). Tým dále mimo jiné podporují také společnosti TATRA TRUCKS, Tawesco, Mann Hummel a Federal Mogul.

AER 2016 aneb něco málo telemetrie

Většinu rychlostních zkoušek si letos navigátor Ladislav Lála nahrával prostřednictvím hodinek Suunto Ambit3 Peak a hrudního pásu.

„Podařilo se mi tak získat nejen velmi přesná GPS data zachycující trasu, ale rovněž tepovou frekvenci a další zajímavé telemetrické údaje,“ komentuje Láďa a hned pokračuje: „Tyto informace mají neúprosnou vypovídací schopnost – naprosto exaktně popisují průběh etapy a to například včetně defektů a nebo třeba navigačních obtíží. Chvíli jsem přemýšlel, jestli se o tyto z mého pohledu velmi zajímavé informace podělit, protože mimo jiné ukazují každou navigační chybičku, ale pak jsem si řekl proč ne. U každé etapy jsem se pokusil korelovat údaje z itineráře s naměřenými daty a doprovodit je slovním komentářem.“

Těšíme se na Vaše komentáře na našem týmovém Facebooku, protože podobná data nebývají k dispozici často, pokud vůbec.

Etapa 1: 29.12.2015 – GPS & BIO
Movescount - Etapa 1

Vysokou tepovou frekvenci v prvních patnácti kilometrech etapy přičítám nervozitě a extrémně náročné navigaci, tak typické pro marocké etapy z tvůrčího pera sportovního ředitele Reného Metge. Drobný navigační problém okolo kilometru 22,12 aneb zajížďka cca 400 metrů. Do cíle přijíždíme s prvním defektem.

Etapa 2: 30.12.2015 – GPS & BIO
Movescount - Etapa 2

Důvodem zvýšené tepové frekvence na startu závodu je informace o technických problémech našeho asistenčního kamionu, kterou jsme dostali doslova za pět minut dvanáct. Z pohledu navigace čistá etapa. Posledních cca sedmdesát kilometrů dojíždíme s defektem.

Etapa 3: 31.12.2015 – no data

Etapa 4: 1.1.2016 – jen GPS
Movescount - Etapa 4

Většina kamionů včetně nás se chytila do navigační pasti na kilometru 313,7. Záznam tepové frekvence koreluje se třemi defekty: kilometry 91, 300 a 342. U posledního defektu je vidět úsilí spojené se sundáváním deformované pneumatiky – téměř hodina a tep až 177. Následuje jízda po třech kolech = několik kilometrů velmi pomalé jízdy.

Etapa 5: 2.1.2016 – GPS & BIO
Movescount - Etapa 5

Hledání správné cesty okolo kilometru 379 aneb podle roadbooku se mělo jet cca 25 kilometrů po pistě lemované kameny. Namísto závodníků se z nás na chvíli stávají stopaři. Na tomto úseku nakonec zabloudily všechny kamiony. Někteří motorkáři dokonce vyrazili stíhat karavanu velbloudů vzdálenou deset kilometrů v dobré víře, že jedou za vysněnou hromadou kamení. Druhý navigační problém nastává okolo kilometru 460 aneb zajížďka cca 400 metrů těsně po výjezdu z vesnice. Některé kamiony dorazily do cíle z úplně jiné strany. Změny na konci etapy sice moc neodpovídaly realitě, ale nějak jsme si poradili.


Etapa 6: 4.1.2016 – GPS & BIO
Movescount - Etapa 6

Z pohledu navigace bezproblémová etapa. Zvýšená tepová frekvence na konci rychlostní zkoušky (cca kilometr 169) je způsobena dalším defektem, kvůli kterému jsme naštěstí nemuseli stavět.


Etapa 7: 5.1.2016 – GPS & BIO
Movescount - Etapa 7

Navigace až na zakroužení okolo waypointu na kilometru 398,6 prakticky bez problémů. Pod zvýšenou tepovou frekvencí okolo kilometru 74 je podepsán průjezd těžším dunovým polem.

Etapa 8: 6.1.2016 – GPS & BIO
Movescount - Etapa 8

Kilometr 89,7 reprezentuje další vynucenou výměnu pneumatiky, aneb tepová frekvence stoupá až na hodnotu 151. To snad není možné. Na kilometru 261 nesedí krátce předtím zkalibrovaná GPS s roadbookem, takže zahýbáme do jiné brány v plotě a pak se musíme nadvakrát vracet – výsledkem je pěkná klikatice, při pohledu na kterou mne polévá pot ještě teď. Tohle beru na sebe, měl jsem více věřit dvojici tripmasterů a mohl si tak ušetřit nemalý stres. Docela mě to rozhodilo, takže ještě na kilometru 371 přejíždíme o cca 500 metrů tu správnou odbočku do dun. Když pět kilometrů před koncem etapy přijíždí Kamaz #403 zprava, tak vůbec nechápeme, odkud se tam bere. Pohled na satelitní mapu mi na tuto otázku rozhodně neodpovídá.

Etapa 9: 7.1.2016 – GPS & BIO
Movescount - Etapa 9

Vítězná devátá etapa přinesla defekt s pořadovým číslem osm. Stalo se tak na kilometru 88,3 čemuž odpovídá zvýšená tepová frekvence s hodnotou 164. Z pohledu navigace probíhá etapa dobře, jakkoliv není o zážitky nouze. V úvodu etapy dojíždíme Kamaz #400, který hledá ztracenou pistu – tu naštěstí vzápětí společně nalézáme. První kamion na trati to má vždy nejtěžší. Později nás postupně předjíždí oba Kamazy – musely někde zabloudit, jinak to prostě není možné. Na kilometru 189 stojí pro změnu oba Kamazy na duně a všichni jejich čtyři navigátoři společně řeší kudy kam. Věříme instinktu, točíme doprava a po cca kilometru narážíme na téměř neviditelnou pistu.

Etapa 10: 8.1.2016 – GPS & BIO
Movescount - Etapa 10

Vítězná desátá etapa se nese ve znamení bezchybné navigace. Vyšší tepová frekvence kolem kilometru 142 odpovídá průjezdu náročným dunovým polem.

Etapa 11: 9.1.2016 – GPS & BIO
Movescount - Etapa 11

Jedenáctá etapa byla poslední, která mohla promluvit do konečných výsledků. Z pohledu navigace procházka růžovým sadem. Zvýšená tepovka na konci koreluje s emocemi po projetí cílem.

Etapa 12: 10.1.2016 – GPS & BIO
Movescount - Etapa 12

„Mávací“ etapa startuje na pláži a končí u Růžového jezera a představuje v podstatě bonus pro všechny, kdo dojedou až do senegalského Dakaru. Výsledek v etapě již o ničem nerozhoduje, takže není důvod se jakkoliv stresovat…

inPage.cz - webové stránky, doména a webhosting snadno.