OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Loprais zakončil Dakar etapovým zlatem!

Po pátečním kolapsu, kdy prasklá hadice kompresoru vzala Aleši Lopraisovi v předposlední etapě letošního Dakaru naději na celkové umístění mezi prvními třemi, přišla v sobotu v posledním měření sil náplast v podobě druhého etapového zlata! Celý tým ukázal nezdolného ducha. Všichni bojovali, i když šance na lepší výsledek byla vzdálená. Mechanici předvedli skvělou práci, Královna 69 prošla před posledním měřeným testem důkladným servisem a odměna se dostavila.

foto: Chytka

Na 157 kilometrů dlouhé speciálce z La Sereny do cílového Valparaísa se Aleš Loprais musel vypořádat s faktem, že startoval až z hloubi pole, ale ve spolupráci s navigátorem Sergem Bruynkensem a mechanikem Radimem Pustějovským to zvládl suverénně. Prvním mezičasem proletěl s třetím nejlepším časem, na tom druhém už byl nejrychlejší a na tom se nic nezměnilo až do cíle!

Nezastavila ho ani nehoda Číňana Zhou Yonga, jehož vůz pak po nějakou dobu blokoval cestu. Druhý včera dojel de Rooy, Aleš ho porazil o bezmála dvě a půl minuty. De Rooy se přitom v poslední etapě pokoušel předstihnout průběžně vedoucího Rusa Karginova, ale i když Karginov dojel až šestý, na celkové prvenství v letošním Dakaru mu to stačilo. Nizozemec de Rooy na něj v celkovém součtu ztratil 3 minuty a 11 vteřin, celkově třetí byl další ruský Kamaz s pilotem Nikolajevem. Kamaz obsadil i čtvrtou a pátou příčku, zabrali je Sotnikov s Šibalovem. Na šestém místě se po páteční bezmála tříhodinové ztrátě ocitl Aleš Loprais a sobotní triumf už to bohužel nevylepšil – ztráta na vítězného Karginova je nakonec 5 hodin a 4 minuty.

„Nikdy jsem nepředjel tolik účastníků jako dnes! Díky včerejší etapě, na které nás pronásledovaly technické problémy, jsme měli tu nejhorší možnou pozici do startu třinácté etapy. V prachu jsme předjeli více než 50 aut a kamiónů. Nakonec se to ale povedlo a vyhráli jsme poslední etapu. Je to má v pořadí sedmá vyhraná dakarská etapa. Na Dakaru podobně jako na Tour de France se zvlášť evidují vyhrané etapy. I když jsme už bohužel nemohli ovlivnit celkový výsledek, chtěl jsem alespoň tohle. Dakar 2014 byl prozatím nejtěžším závodem, který jsem kdy absolvoval. Měli jsme jen čtyři bezproblémové etapy a ve všech jsme dojeli na stupních vítězů. Zbývající etapy pro mě a celou posádku byly místy nepopsatelným utrpením. Nicméně takový je teď Dakar. Queen 69 je relativně nová „Tatřička". Chtěl jsem toho po ní víc, než byla schopna absolvovat, nicméně když fungovala, tak doslova letěla a nebyl problém místy porážet tovární ruský tým Kamaz a nebo polotovární tým Iveco de Rooye. Rychlost máme dostatečnou, ale dojíždíme na výdrž techniky. Je to přímo úměrné velikosti našeho týmu. Jsme první ryze privátní tým bez tovární podpory, který občas zamíchá kartami vepředu. Tým Kamaz a hlavně Andrey Karginov si první místo plně zasloužili," vzkazuje Aleš Loprais ihned po dojezdu poslední etapy.
Bohužel se ukázalo, že i jediný výpadek dokáže s pořadím notně zamíchat. Nebýt páteční ztráty, mohl se Aleš Loprais až do konce bít o sošku beduína, kterou dostávají v cíli členové prvních tří posádek. Dlouho útočil na třetí příčku, ale takový je Dakar – nic neodpouští. Odměnou celému týmu může být fakt, že se oba stroje dopravily až do cíle, což se mnohým nepovedlo. Tatra Jana Tománka skončila v celkovém pořadí na 18. místě a to je mezi pěti desítkami kamionů, které dorazily až do Valparaísa, velmi slušný výsledek. Stejným výsledkem se může pochlubit i motorkář David Pabiška, který tak má za sebou nejlepší Dakar v životě.

Dakar končí, Vlasta Vildman dosahuje svého nejlepšího výsledku!

Sice třinácté, ale vůbec ne nešťastné místo v celkovém pořadí si díky konzistentním výkonům v každé etapě bez velkých výkyvů připisuje pilot KM Racingu Vlastimil Vildman. Spolu s navigátorem Martinem Macíkem mladším a mechanikem Michalem Mrkvou jsou jednou ze čtyř českých posádek kamionů, která spatří cíl ve Valparaisu.

Vlasta Vildman si v ročníku, který byl pravděpodobně nejtěžší z těch, co absolvoval, rozhodně však konkurenčně nejnabitější, připisuje své nejlepší umístění na Dakaru. Zároveň má stoprocentní bilanci, co se týká úspěšnosti účastí – jel třikrát (v letech 2011, 2013 a 2014) a pokaždé dokázal soutěž dokončit v první dvacítce.

Poslední etapa byla pro Vlastu kontrastní v porovnání s tm, co se odehrávalo v boji o první místo. Bylo zřejmé, že dvanáctý kamion v pořadí (Hino Teru Sugavary) i nejbližší pronásledovatel jsou výsledkově daleko. Vlasta tedy zvolil opatrnou taktiku "festina lente", aby nic neponechal náhodě.

KM Racing

Pozdě večer ještě posádky čekalo slavnostní vyhlášení ve Valparaisu, takže připomeňme, že KM Racing měl na Dakaru tři posádky. Jaroslav Valtr s kamionem č. 513 musel odstoupit už v první polovině kvůli poruše motoru, Josefa Macháčka zradila převodovka jeho buggy. I to je Dakar. Boj o čelo kategorie kamionů byl dramatický do posledního metru a pořadí se ještě dvakrát změnilo v průběhu závěrečné etapy. Nizozemec Gerard de Rooy se nakonec musí spokojit s druhým místem, protože vítězství si hlavně vynikajícím výkonem ve druhé polovině soutěže vydobyl Andrej Karginov s Kamazem.

Přidat komentář

inPage.cz - webové stránky, doména a webhosting snadno.