OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Legandární historické formule závodí tento víkend na mosteckém autodromu.

Mostecký autodrom nabízí hned o prvním závodním víkendu letošní sezony premiéru, která slibuje nevšední divácký zážitek. The Most Historic Grand Prix představí ve dnech 13. a 14. května divákům v akci na velkém okruhu formule z velkých cen, speciály i upravené cestovní vozy vyrobené v minulém století.

The Most Historic Grand Prix sestává z několika sérií, hlavní je FIA Lurani Trophy pro vozy formule Junior z padesátých a šedesátých let. Jejich jezdci bojují o titul mistra Evropy. Dále se v samostatném závodě představí vozy Historic Grand Prix Cars Association, jež se zúčastňovaly se velkých cen v letech 1930 - 1960 a od roku 1961 do roku 1965.

foto: V. Sýkora

Britské vozy Grand Turismo potěší oko diváka v závodě Triumph Competition and British HTGT. Ve startovním poli jsou zastoupeny známé GT vozy značek MG, Morgan, Triumph, Lotus a další.

Závod o Pohár ADAC HAIGO zahrnuje souboje formulových i cestovních vozů bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí, a to formule Easter, Mondial a cestovní vozy značek Škoda, VAZ Žiguli, Melkus či Trabant. Bohatý program závodního víkendu doplní již výše zmíněná jízda pravidelnosti FAS ČR Czech Trophy.

foto: V. Sýkora

Již v pátek v odpoledne se do centra Mostu sjely historické vozy velkých cen z let 1930 až 1965, jež doplnili tuzemští jezdci s továrními speciály i s vozy individuálních konstrukcí. Fanouškům se tak při spanilé jízdě městem představili aktéři závodu The Most Historic Grand Prix.

Diváky pozdravil také vítěz legendárního závodu 24hodin Le Mans z roku 1977 a sportovní komisař The Most Historik Grand Prix Jürgen Barth či viceprezident Autoklubu ČR František Čečil. Dvojnásobný mistr Evropy v závodech historických aut do vrchu si v Mostě také zazávodí právě v jízdě pravidelnosti. Startovní pole ozdobí bílým vozem Hakar. Jde o vskutku originální techniku. Existuje totiž jen jeden exemplář, v roce 1950 jej postavil v Hradci Králové Alois Rieger se synem Vojtěchem, jenž se stal později legendou československých rally jako spolujezdec Vladimíra Hubáčka.

Velkým lákadlem pro milovníky a fandy automobilových veteránů je bezesporu sraz jejich majitelů na diváckém svahu na polygonu. Své nablýskané miláčky také vystaví a zúčastní se s nimi po oba víkendové dny i defilé na závodním okruhu. Dorazí na 150 majitelů veteránů, kromě aut přivezou i devět velorexů a deset motocyklů. Nejstarším exponátem je jednadevadesátiletá babička Praga Piccolo z roku 1926, z motocyklů pak jen o čtyři roky mladší BSA S 30.

Diváci se v sobotu i v neděli mohou těšit také na autogramiádu osobností motoristického sportu u stupně vítězů. Představí se vítěz legendárního závodu 24 hodin Le Mans z roku 1977 Jürgen Barth. Sympatický Němec, který na konci letošního roku oslaví jubilejní sedmdesáté narozeniny, bude sportovním komisařem všech hlavních závodů s výjimkou FIA Lurani Trophy. Fanoušky jistě potěší i domácí motoristické legendy, jakými jsou Miroslav Adámek, Václav Lím či Karel Jílek. Všichni tři se navíc představí i na dráze v jízdě pravidelnosti FAS AČR Czech Trophy na továrních speciálech i ve vozech individuálních konstrukcí.

Nedělní polední pauzu zpestří generační souboj na dráze. Teprve šestnáctiletý talentovaný jezdec Petr Semerád, který letos absolvuje sezonu ve formuli 4, změří na cílové rovince síly s legendárním Miroslavem Adámkem. Usedne do kokpitu vozu March. Se svými pocity se pak oba piloti svěří v rozhovoru v boxu. Po napínavém měření sil opanuje cílovou rovinku náš nejlepší stunt rider Martin Krátký.

Před hlavními závody, celkem tedy čtyřikrát po oba dva dny, má veřejnost volný přístup na startovní rošt. Každý tak může obdivovat nádherné stroje i jejich jezdce v posledních okamžicích před rozsvěcením zelených světel.

Také oblíbené taxi jízdy budou stylové. Zájemci se mohou svézt v autentickém voze totalitní veřejné bezpečnosti ve žluto-bílém provedení ve voze VAZ 2101 z roku 1979 či v o čtyři mladším voze stejné značky, který v sedmdesátých letech provozovala pražská taxislužba. Ostřejší svezení a adrenalinový zážitek pak nabídne v sedačce spolujezdce jezdec Daniel Petr ve Škodě S 100 Rally Special z roku 1972. „Za jízdu speciálem zájemce zaplatí 500 korun, oba žigulíky ale mohou za stejnou cenu svézt až tři pasažéry. To už se vyplatí,“ láká k taxijízdě eventová manažerka autodromu Veronika Raková.

Aktivně strávit víkend na autodromu lze i na motokárové či čtyřkolkové dráze, pořadatelé nabízejí také svezení v terénních speciálech na offroadové dráze. „Ti odvážnější mohou využít nabídky desetiminutového vyhlídkového letu vrtulníkem nad areálem autodromu. Zaplatí 800 korun,“ doplnila Raková.

Ve výstavní síni AUTO GALLERY se zájemci mohou nechat vyfotografovat u unikátního vozu Škoda 440 Karosa z roku 1956. Snímek fanoušci obdrží za symbolický poplatek 50 korun okamžitě. „Fotokoutek je výsledkem spolupráce s automobilkami Škoda a Karosa Vysoké Mýto a firmou Kovona Karviná. Děti mohou zapózovat u věrné zmenšené repliky tohoto skvostu, který je jediným exemplářem na světě,“ upřesnil obchodní manažer pro sport autodromu Jakub Krafek.

Zdroj: Autodrom Most
Foto: V. Sýkora

inPage.cz - webové stránky, doména a webhosting snadno.