OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Formule 1 se přestěhovala k dalšímu závodu letošního seriálu na okruh v japonské Suzuce. Tento okruh je místem,kde se testuje téměř nejvíc ze všech tratí. Zde a v Barceloně na pneumatiky působí největší síly. Může za to častý výskyt dlouhých a rychlých zatáček. Zatáčka 130R je nejrychlejší zatáčkou v roce. Projíždí se na sedmý stupeň rychlostí 310 kilometrů v hodině. Na pneumatiky působí hned troje síly – přítlak, boční síly i akcelerace. Samotná laterální síla se rovná 3.1G. Jelikož je ale 130R vcelku otevřenou zatáčkou, není to místo, kde je laterální síla vůbec nejvyšší – to je případ zatáčky číslo sedm, která nese název Dunlop. Tam boční síly dosahují až 3.4G. Vzhledem ke všem mechanickým a tepelným nárokům trati dosahuje povrch pneumatik teploty i více než 110 stupňů Celsia.

Letos do Japonska Pirelli přiveze tvrdou směs P Zero Stříbrná a měkkou směs P Zero Žlutá. Oproti loňskému závodu je to změna, tehdy ke slovu přišly střední a měkké pneumatiky. Letošní směsi jsou ovšem obecně o něco měkčí. To znamená, že o víkendu pneumatiky budou v porovnání s loňskem rychlejší. 

Také počasí může být v Japonsku pěkně nevyzpytatelné. V minulosti se dokonce stalo, že kvalifikace musela být vzhledem k intenzivnímu dešti posunuta až na nedělní ráno. Jako obvykle Pirelli do Japonska přiveze také přechodné pneumatiky Cinturato Zelená a Cinturato Modrá, které se hodí do extrémního mokra.

MARIO ISOLA: Manažer Pirelli pro závody:

Nacházejí se zde dva typy asfaltového povrchu, každý je jinak hrubý. Tvrdá a měkká jsou dvě specifikace pneumatik s garantovanou přilnavostí a výkonem, které Pirelli pro tento náročný okruh vybralo. Brzdné zóny, rychlé zatáčky, vracečky a změny směru jízdy činí z této trati jednu z nejkomplexnějších a nejnáročnějších v roce.

Zatáčka č. 1 a 2

Jedou se tak, že poloměr točení zůstává stejný. Progresivní brzdění kombinované se zatáčením vystavuje pneumatiky prodlouženému působení sil, které zatěžují běhoun pneumatiky mechanicky i teplotně, levá přední pneumatika dosahuje až 110 °C.

Zatáčka č. 7

Do této zatáčky ve stoupání se akceleruje v rychlosti větší než 200 km/h. Vozy do této zatáčky vjedou rychlostí 230 km/h a vyjedou z ní na šestý rychlostní stupeň rychlostí 265 km/h. Působí zde velké příčné přetížení 3,4 G, což zatěžuje dvě pneumatiky, které musí v zatáčce držet trakci a stopu.

Zatáčka č. 15

Nejrychlejší zatáčka celého seriálu, jede se rychlostí 310 km/h na sedmý rychlostní stupeň. Maximální aerodynamický přítlak. Ten v kombinaci s bočním přetížením 3,1 G klade na pneumatiky jedny z nejnáročnějších provozních nároků sezony.

Testovací jezdec Lucas di Grassi: „Na Suzuce je radost jezdit. Závody tu jsou vždy dobré, ovšem pro pneumatiky to není lehké, jelikož tu musí vydržet opravdu hodně. První sektor trati je vlastně jedna zatáčka za druhou a pneumatiky tu nemají možnost se ochladit. Často tu na pneumatiky působí kombinace několika různých sil, vozy zároveň zatáčí a akcelerují. Vzhledem k tomu není žádný problém obutí zahřát. Samozřejmě ale musíte dávat pozor při delších jízdách, a to zejména pokud máte ve voze hodně paliva. Je dobré, že se v Japonsku pojede na tvrdých pneumatikách – odjel jsem na nich mnoho kol a je to vskutku všestranný produkt, velice rychlý, ale i odolný. Oproti loňské verzi je to velký posun vpřed. Měkké pneumatiky by měly být perfektní pro kvalifikaci, v závodě by pak měla hrát prim tvrdá směs.“

 

Přidat komentář

inPage.cz - webové stránky, doména a webhosting snadno.