OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

F1: Poslední závod sezóny a konec atmosférických motorů

V TRÉNINKU NA POSLEDNÍ ZÁVOD ROKU SE PŘEDSTAVÍ PROTOTYPY NOVÝCH PNEUMATIK PRO SEZONU 2014

Poslední závod sezony 2013 se koná na legendárním okruhu Interlagos v Brazílii. Od roku 2014 budou platná dramaticky pozměněná technická pravidla. Současné osmiválce nahradí zbrusu nové turbomotory. Aerodynamický přítlak vozů bude rovněž omezen.

Všechny tyto novinky budou mít jasný dopad na pneumatiky, které se budou muset vypořádat se všemi silami vznikajícími při brzdění a akceleraci, ale i při projíždění zatáčkami.

Hamilton

Nižší přítlak znamená, že vozy budou oproti letošku méně tlačeny směrem k zemi. V důsledku toho vzroste důležitost mechanické přilnavosti pneumatik.

Krouticí moment turbomotorů bude zcela jiný. Nový systém ERS jim dodá energii navíc. Vysoká křivka krouticího momentu bude přenesena na pneumatiky a zůstane prakticky konstantní při různých otáčkách.

Všechny tyto faktory znamenají, že obzvláště zadní pneumatiky budou více namáhány zvýšeným rizikem protáčení kol a přehřívání.

Pirelli čeká zcela nová výzva. Pro poslední závod s atmosférickými motory, který se koná na velmi náročné trati, byla nominována tvrdá směs P Zero Oranžová společně se středně tvrdou směsí P Zero Bílá. 

Velká cena Brazílie rovněž týmům přináší možnost vyzkoušet si nejnovější verzi specifikace pneumatik pro rok 2014. V rámci příprav na následující revoluční ročník mohou být otestovány v pátečním volném tréninku. Nové motory budou mít na pneumatiky velký dopad. Každý vůz bude mít pro první a druhý volný trénink k dispozici dvě sady prototypů střední směsi.

OKRUH Z POHLEDU PNEUMATIK:                                               

  • Velký důraz je kladen na kombinovanou trakci, proces, kdy jezdci brzdí a motor snižuje výkon. Interlagos je obvykle šetrný k brzdám.
  • Nastavení v Interlagosu představuje kompromis. Cílová rovinka vede do kopce a je velmi dlouhá. Vyžaduje dobrou maximální rychlost a výkon (vzhledem k nadmořské výšce Interlagosu to motory nemají jednoduché). Vnitřní klikatá část okruhu zase potřebuje více přítlaku. Poslední sektor je pro celkový čas nejdůležitější.

TECHNICKÉ POZNÁMKY:

  • Různorodý povrch trati zvyšuje důležitost správné přilnavosti a přítlaku. Také obrubníky se v Brazílii vyskytují v různých provedeních. Zatáčka číslo čtrnáct, která je na trati nejpomalejší, je dobrým příkladem technických výzev pro pneumatiky. Piloti při nájezdu do zatáčky jedou z kopce, šlapou tvrdě na brzdy a při výjezdu musí opatrně kontrolovat prokluz kol.
  • Interlagos je hned po Monaku nejkratší tratí v šampionátu. Vyznačuje se hrbolatým asfaltem a několika výškovými převýšeními. Déšť je ve Velké ceně Brazílie běžný. K tomu je navíc místní okruh znám svou fyzickou i mechanickou náročností.
  • Loňský závod tu vyhrál Jenson Button. Jelo se za smíšených povětrnostních podmínek na dvě zastávky. Klíčem k Buttonově úspěchu bylo, že zvládl vydržet na hladkých pneumatikách i za deště. Proměnlivé počasí zařídilo, že strategie byly hodně pestré. Někteří piloti byli v boxech i čtyřikrát.

 

inPage.cz - webové stránky, doména a webhosting snadno.