OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Jediný noční závod v kalendáři F1. Tento fakt vytváří nezvyklé podmínky. Navíc od roku 2008, kdy se závod jezdí, tu vždy do závodu zasáhl safety car a tím se zcela změnil jeho charakter. Stane se to i letos?

Paddock žije evropským časem (na trati se jezdí o šest hodin později než obvykle) a teploty vzduchu a trati postupně klesají. Konstantní ovšem bývá vlhkost vzduchu, jež se pohybuje mezi 75% a 90%. Marina Bay je městským okruhem, na kterém je trakce klíčovou vlastností. Trať obsahuje druhý největší počet zatáček ze všech okruhů v sezoně, celkem jich je 23. Asfalt je hrbolatý a kluzký. Přilnavosti nepomáhají ani poklopy kanálů a barvené dopravní značení povrchu. I přes nedostatek adheze při brzdění ovšem vozy zvládnou vytvořit přetížení 4.3G.

Okruh měří 5 073 metrů, a závod se jeden na 61 kol, jeho délka se velice blíží dvouhodinovému limitu. Společně s horkem, vlhkostí a nerovnostmi na trati se jedná o velmi fyzicky náročný závod pro piloty. Snadné to ale nemají ani vozy a pneumatiky. Mezi první a třetí zatáčkou musí monoposty provést dvojitou změnu směru, která pneumatiky velmi namáhá.

Piloti se snaží brzdění odkládat na co nejpozdější dobu, a tak zpomalují a zatáčí zároveň. Pneumatiky jsou tak podrobovány laterálním i longitudinálním silám najednou. Pevnost jejich konstrukce ovšem závodníkům umožňuje optimální preciznost a adhezi v ideální stopě. To je v Singapuru, kde se chyby málokdy obejdou bez trestu, zvláště důležité. 

ŠÉF MOTORSPORTU PIRELLI Paul Hembery: Osobně musím říct, že Velkou cenu Singapuru jsem si zamiloval. Je to úžasný spektákl. Závodění v noci vytváří skvělou atmosféru i velkou výzvu pro naše pneumatiky. Vzhledem k neobvyklým podmínkám, za kterých se jede (na trať svítí přes tisíc reflektorů), musí týmy a jezdci strategii pořádně promyslet – vlastnosti povrchu trati se v průběhu závodu vyvíjí jiným způsobem než v závodech v běžné denní době. Svou roli jistě mohou hrát zpomalovací vozy. V každé Velké ceně Singapuru, která se koná od roku 2008, se na trati objevil safety car. Taktika týmů proto musí být flexibilní i efektivní ve využívání možných změn vzniklých neutralizováním závodu. Přestože je v Singapuru vysoká vlhkost, dosud zde nepršelo. Očekáváme proto, že naše nejměkčí dvě směsi se tu budou moci předvést v celé své kráse. Loni zvítězil Sebastian Vettel se strategií tří zastávek v boxech. Lewis Hamilton byl u mechaniků dokonce čtyřikrát, k tomu byl penalizován průjezdem boxy, a přesto dojel pátý. Průměrné rychlosti tu nejsou vysoké, a tak by opotřebování pneumatik nemělo být velkým problémem.

 

MUŽ ZA VOLANTEM - Heikki Kovalainen (Caterham): „Singapur je super závod a to pro nás i pro fanoušky. V kokpitu se to ale nijak neliší od běžného městského závodu. Světla jsou tak výkonná, že s viditelností nemáme žádný problém. Viděl jsem ale záběry z televize a z helikoptéry. To, jak je celý okruh zalitý světlem, je vážně síla!
Z technického úhlu pohledu je v nastavování vozu v Singapuru nejdůležitější nalézt správnou stabilitu při brzdění a maximální trakci. Je to trať s vysokou úrovní přítlaku, která dokáže dělat problémy s teplotou brzd. Navíc je i přes výměnu povrchu v roce 2010 hrbolatá, hlavně v zatáčkách 13 a 14.
V Singapuru máme k dispozici měkké a superměkké pirellky, stejně jako v Monaku. Sice tu bude tepleji, ale co se rychlosti opotřebování týče, mělo by to být obdobné. Zacházení s pneumatikami je v této sezoně klíčové. Myslím, že vyšší teploty a profil okruhu by nám měly sedět. Šlo nám to i v Monaku, a tak doufáme, že se nám bude o víkendu dařit stejně jako v květnu.

inPage - webové stránky, doménawebhosting snadno.