OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Desátá etapa přinesla Aleši Lopraisovi zlato!

Královně 69 a její posádce totiž náramně sedla etapa s pořadovým číslem 10. Od startu z Iquique jel truck se startovním číslem 504 jako ďas. Na prvním mezičase na 33. kilometru ztrácel Aleš Loprais na vedoucího Karginova pět vteřin, na druhém už ale měla Královna 69 před Kamazem půlminutový náskok. Přetahovaná však zdaleka nekončila.
Waypoint s číslem 3 po 106 odjetých kilometrech znamenal zase vedení Karginova, ale o jedinou vteřinu před Alešem! Na čtvrtém mezičase se náskok Rusa zvýšil na 21 vteřin, jenže na šestém waypointu už zase bylo pořadí tak, jak ho chtěli vidět všichni čeští fanoušci – Loprais první, Karginov druhý se ztrátou minuty a 40 vteřin. Na konci první části měřeného úseku byl Aleš znovu nejrychlejší, před pronásledovateli měl náskok minutu a 19 vteřin.

Organizátoři to komentovali na oficiálním webu soutěže stručně a výstižně: „Yes, Loprais! Čech za volantem Tatry zajel nejrychlejší čas v první části speciálky!" Ve druhé části měřeného úseku podél pacifického pobřeží, který měřil celkem 631 kilometrů, už Aleš Loprais nikoho před sebe nepustil. Rus Karginov se svým Kamazem sice ztrátu postupně stahoval, ale nestačilo to. Znovu komentář organizátorů: „Loprais prolamuje ledy – Aleš Loprais (Tatra) poprvé vítězí na Dakaru 2014!" Karginov ve výsledku zaostal za českou posádkou o 37 vteřin. Na více než šesti stovkách kilometrů sice takřka nicotný rozdíl, ale o to je vítězství sladší. Třetí byl v cíli Nizozemec de Rooy se ztrátou 6 minut a 10 vteřin.

Aleš Loprais tak zvítězil v etapě, která nebyla vůbec jednoduchá. Duny, písek, všude jemný prach fesh-fesh. Své by o tom mohl vyprávět například další pilot ruského Kamazu Sotnikov, který hájil v průběžném pořadí čtvrtou příčku. Včera zůstal viset na trati a svou pozici neuhájil – teď je v celkovém hodnocení čtvrtý Aleš Loprais. Na třetího Nikolajeva ztrácí přibližně 33 minut. Zatím vede de Rooy, druhý je Karginov a po včerejšku je dělí necelých osm minut.

foto: Chytka

„Vítězství v etapě! Satisfakce po technických problémech v předešlých dnech. V letošní rallye jsme prozatím měli jen tři čisté etapy bez technických problémů. O to víc mne těší, že jsme vždycky v těchto etapách dobili pódiová umístění," spokojeně hodnotí Aleš Loprais výsledek a pokračuje: „Dakar 2014 je opravdu těžký... Až dnes se nám podařilo najít optimální nastavení tlumičů, které je pro jízdu v poušti Atacama zásadní. Na jedné straně mě toto již v pořadí šesté etapové vítězství na Dakaru nesmírně nabíjí, na straně druhé mne ovšem mrzí, že jsme toto nastavení objevili až nyní. Nicméně zítra může být vše jinak. Moc bych si přál dostat se na pódium letošního Dakaru, ale dobře si uvědomuji, jak náročné to bude."
Náročný terén včerejší etapy dal zabrat i dalším protřelým soutěžákům. V kategorii automobilů například skončil zkušený španělský veterán Carlos Sainz, mezi motocyklisty třeba domácí chilský závodník Israel Esquerre. Naopak český motorkář David Pabiška, který včera dojel na 24. místě, už je celkově sedmnáctý. Náš tým toho prožil včera hodně, Aleš to popisuje: „Mám také velkou radost z jízdy naší druhé posádky, která vodí po dakarských cestách naši Princeznu. Stále jedou v krásném tempu a navíc dnes pomáhali další Tatře z konkurenčního týmu, což mě taky velice potěšilo." Posádka 519 tak nakonec skončila v etapě na 23. místě se ztrátou 2:42:32 a celkově je na 16. příčce klasifikace.

Po odstoupení Josefa Macháčka je Vildmanův kamion jediným vozidlem KM Racingu v soutěži a spolehlivými výkony si drží své postavení. V etapě byl dnes šestnáctý, celkově je o příčku lepší.

Hned úvodní pasáž prvního úseku desáté etapy poznamenala celé startovní pole. Mezi prvním a druhým waypointem pozapadala celá spousta kamionů a řada soupeřů zde nechala i několik hodin. Vlasta Vildman se daným místem nicméně prokličkoval bez velkých potíží a konstantním tempem uháněl k cíli. Potvrzuje se, že v těžkých dunových etapách rapidně narůstají rozestupy mezi závodníky, i tentokrát měl desátý kamion na vítěze ztrátu už hodinu...

Vlasta postupně vylepšoval své postavení o několik příček. Etapa nevyšla favoritům závodu – ztratili Stacey i Sotnikov i van Vliet, další ztrátu na své konto si připsal Peter Versluis. Ukázalo se, že pokud se neútočí, je pravidelná jízda udržitelným tempem tím vhodným receptem na úspěch. "První, dunovou část etapy jsme projeli lépe než předchozí den. Nezapadali jsme, a to nám dost pomohlo. Zbylá část dlouhé speciálky byla únavná, a to i díky pokročilejšímu času závodu, desátá etapa je cítit. Při takové únavě je obtížnější se soustředit a neudělat chybu. Dnes nám to tedy vyšlo," řekl Vildman v cíli.

Rallye Dakar vrcholí. Jedenáctá etapa obsahuje nejtěžší, 605 kilometrů dlouhý speciál, který se jede v celku, bez neutralizační zóny. Zhruba ve dvou třetinách se přiblíží tradičnímu dějišti atacamských etap, městu Copiapó, zhruba 120kilometrovým úsekem přejede místní duny, v nich se zřejmě bude rozhodovat o osudu závodu ve všech kategoriích. Možná však bude rozhodujícím dnem až pátek, kdy se z El Salvadoru soutěžící další atacamskou speciálkou do velkých dun podívají znovu a u Copiapó bude speciálka končit.

KM Racing

Přidat komentář

inPage.cz - webové stránky, doména a webhosting snadno.