OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Defekt přerušil vítěznou jízdu v desáté etapě

Větrné cesty střídaly rychlé, v desáté etapě se jelo přes zalesněné oblasti až po pusté pláně. Zase to byla etapa profilem více podobná klasické rallye než Dakaru. Slušná porce měřených kilometrů prověřila jezdce i techniku na maximum.

Pánové 503 s Princeznou 69 jeli úchvatnou jízdu, která hned od prvních kilometrů znamenala vzrušení na špici závodu. Na každém mezičase se doslova přetahovali o příčku nejvyšší. Na sedmém i osmém měřeném bodu se jim to povedlo, byli první. V úseku mezi 8. a 9. WP se ozvala rána a po 273 km speciálky musela naše Tatra zastavit kvůli defektu kola. Kluci dělali, co se dalo, a kolo vyměnili velmi rychle. Na devátém měření ztráta byla okolo 7 minut (8. místo) a na desátém měření osm minut (6. místo). Potíže potkaly i další a celkově zdržení znamenalo 7. místo v cíli desáté etapy se ztrátou 5 min 46 sekund na vítěze etapy Rusa Karginova. Nebýt zničené gumy, čekalo by na Aleše zřejmě další etapové vítězství, ale na „kdyby" se Dakaru nejede. Přesto to byla napínavá krásná etapa a velký závod. Problémy opět postihly De Rooye, který se tak průběžně dostal na 5. místo se ztrátou 1:02:06 a je už jen příčku před naší posádkou 503, která zůstává šestá v celkovém pořadí se ztrátou 1:32:20 na vítězného Nikolaeva, druhého Martina Kolomého (00:32:23) a třetího Mardeeva (00:34:10).

„Tradiční horská etapa, která krutě trestala případné chyby, protože nikde nebyly únikové zóny. I ve skalách a v těžkých kamenitých pasážích se jelo často řízeným smykem. Krásně nám to vše vycházelo. Kousek po startu jsme minuli jednu odbočku. Byl jsem z toho krapet nervózní, tak jsem začal tahat, co to šlo. Krásně jsme kontrolovali etapu z vedoucí pozice až do momentu, kdy jsme dojeli jeden vůz organizátorů Dakaru (po trati se jich pohybuje více, lékaři, média a podobně), ale vždy stojí na kraji. Pokud ale jedou, tak jen velmi pomalu a ihned uhnou. Bohužel zrovna tento vůz byl výjimka a nechtěl uhnout. Jeli jsme za ním v oblaku prachu 7 km. Poté přišel defekt. Nejsem si vědom, že bych na něco najel, snažil jsem se v té mlze udržet na pistě a hlavně v blízkosti toho vozidla, aby slyšel klakson, když na sentinel bohužel nereagoval. Ozvala se rána a bylo jasné, co nás v tom vedru čeká. Měl jsem toho plné zuby. Byl jsem dehydrovaný a vysílený, etapa byla dost fyzicky náročná. Vypil jsem šest litrů vody a litr Šedesátdevítky, ale v době defektu jsem už byl „na suchu". Serge s Radimem makali jako mechanici F1, abychom sto padesáti kilovou rozsekanou gumu dostali zpátky na korbu. Já tahal za lano a kluci jí zvedali. Celá výměna se zadařila celkem rychle. Na kolových šroubech se nedala udržet ruka, jak byly horké od žáru proudícího od brzd." Popisuje, co se na trati odehrálo, Aleš Loprais.

Unavený, ale přesto s úsměvem dodává: „Moc jsem chtěl přidat šestou vítěznou etapu do sbírky Dakaru, ale zatím zůstávám u pěti kousků díky včera vyhrané deváté etapě. Ta šestá na nás stále ještě někde čeká. Pevně tomu věřím. Všichni bojujeme!" K tomu není co dodat.

11. etapa

Nepoddajná Fiambalá
Středa 16. ledna: La Rioja – Fiambalá

Motorky/Čtyřkolky
Spojovací úsek: 262 km
Rychlostní zkouška: 221 km

Auta/Kamióny
Spojovací úsek: 262 km
Rychlostní zkouška: 219 km

Je velmi neobvyklé, aby se ve Fiambale něco nestalo. Například v minulém ročníku se o to postaralo deštivé počasí – zatímco zpočátku se mokrý písek jevil jako pevný a stabilní, a nechal tak závodní stroje vjet do nitra bílých fiambalských dun, po chvíli v něm stroje uvízli a motory se přehřívaly kvůli neustálému zdolávání extrémně náročného terénu. A po většinou na to byli sami.

Pro zrádné písečné duny v okolí Fiambaly je běžné, že zpočátku závodníky vítají zajímavými a úchvatnými tvary, ale ti ještě nevědí, že v zápětí na ně čekají mnohá nepříjemná překvapení. Letos se na trase objeví nová dunová pole. Třetí část rallye Dakar se tak opět pochlubí písečnou tratí, které bude muset každý jezdec přizpůsobit styl jízdy a přístup k nástrahám terénu. Pro ty méně pozorné totiž zrádný terén znamená velké riziko navigačních chyb a ztrátu času.

Lucie Houthoofdtová

Přidat komentář

inPage.cz - webové stránky, doména a webhosting snadno.