OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Dakar 2019: Kamiony "střídavě oblačno"

V páté, druhé maratonské etapě se posádky českých kamionů zapotili. Dosud nejlépe umístěný Martin Macík etapu dokončil s velikými technickými problémy a propadl se pořadím. Pilot týmu Tatra Buggyra Racing Martin Šoltys dokončil zkrácenou pátou etapu na jedenácté pozici. Aleš Loprais si po páteční etapě v průběžném hodnocení kategorie kamionů opět polepšil. První týden rozdal karty, unavil lidi i techniku, ale až druhá část rally bude skutečně rozhodovat o výsledcích. Na soutěžní kamiony v následujících pěti dnech čeká ještě více než 1400 kilometrů v rámci rychlostních zkoušek a další obrovská porce kilometrů na přejezdech. Do druhé poloviny závodu se v oddělené klasifikaci opět zapojí i Martin Kolomý s Tatrou Buggyra Racing.

Během páteční etapy se na 259. kilometru stal závažný incident, kdy pilot Kamazu Andrey Karginov „přejel“ jednoho z diváků, který ovšem stál v zakázané zóně. Nicméně jelikož pilot kamionu s číslem 518 nezastavil a nepomohl zraněnému divákovi, jury ho následně vyloučila ze závodu.

Macík na Dakaru dojel etapu bez předního náhonu a brzdy. Brabec postupuje pořadím.

V páté etapě, druhé maratonské, se pilot Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Lukášem Kalankou z týmu Big Shock Racing opravdu zapotili. Po noci na palandách s partou chrápajících závodníků se v úvodu závodu přetahovali o vedení s ruskými Kamazy. Pak ale následoval Frantův skok, který jízdu české posádky letošním Dakarem nasměroval drobně mimo původní plán. Bylo nutné několik hodin opravovat utržené kolo a dál pokračovala žlutá liazka týmu Big Shock Racing bez předního náhonu, bez pravé přední brzdy, bez tlumičů, bez dofukování a s pár dalšími šrámy. Kluci se snažili kamion dostat do cíle za každou cenu, aby mohli v závodu pokračovat. To se nakonec podařilo, ale museli vynechat několik kontrolních bodů v dunách, které by nezvládli projet. Dobrou zprávou dne je, že Jan Brabec dojel 5. etapu na výborné 21. pozici a v celkovém hodnocení už je 23.  

Etapa začala optimisticky, když na pláži při startu ve dvojicích Macíkova liazka předjela ruský Kamaz a vše se, až na Martinovu nevolnost, vyvíjelo správným směrem. „Bohužel, na 200. km po dlouhé rovince s feš- fešem číhal nenápadný schod, po kterém následoval Frantův skok. Když bychom jeli 3 metry vedle, tak by se to nestalo. Ale tak to je. Dopad byl tvrdý a odneslo ho kolo. Dali jsme se do oprav, naštěstí jsme s sebou měli náhradní díly, protože byla maratónská a už se nám podobná věc v minulosti stala, vše jsme vyměnili, provizorně kolo přichytili a s omezenými možnostmi pokračovali do cíle etapy,“ popisuje Martin Macík. Posádka ale musela vynechat několik kontrolních bodů v dunách, ke kterým by se bez předního náhonu nedostala. Zároveň však měla štěstí v neštěstí, protože etapa byla z bezpečnostních důvodů, kvůli husté mlze, zkrácena.  

Etapu za tým Big Shock Racing jistil Jan Brabec, který je od začátku závodu nejlepším českým jezdcem na motocyklu. I 5. etapu zvládl bravurně, na 21. místě. Ze startovní 46. pozice na začátku Dakaru se mu tak podařilo dostat na aktuální 23. příčku v celkovém pořadí. „Etapa dobrá, ale po 160 km jsem myslel, že tu motorku opřu o stojánek a půjdu domů pěšky. Jestli organizátoři slibovali, že to bude těžké fyzicky, navigačně, psychicky, tak vše splnili. Hlavně v kamení jsem musel jel opatrně a ubrat. Teď se těším na den volna, i když se cítím pořád celkem dobře, i fyzicky jsem naprosto v pohodě. Sil mám zatím dost. Přijde mi, že teprve teď to pro mě začíná,“ zakončuje optimisticky Brabec.    

Šoltys dokončil maratonskou etapu jen těsně za Top 10.

Pilot týmu Tatra Buggyra Racing Martin Šoltys dokončil zkrácenou pátou etapu na jedenácté pozici. „Bylo to hodně náročný, hlavně ty fesh feshové pláně, kterých bylo hodně oba dva dny. Na nich auto hrozně trpí, protože fesh fesh je hrozně jemnej, něco jako cement. Není před ním úniku a všechno kolem sebe ničí. Jinak to dnes bylo dobré, žádné velké problémy. Akorát asi 50 kilometrů před cílem etapu zastavili, protože byla hustá mlha. Já jsem v jednu chvíli neviděl ani na dva metry. Kvůli bezpečnosti to raději ukončili. Jednalo se o prozíravé rozhodnutí. Teď se těšíme na volný den, kdy konečně trochu odpočineme,“ konstatoval Martin.

„Já to zatím hodnotím dobře. Máme za sebou pět etap, jsme v cíli první poloviny Dakaru. Rádi bychom skončili v nejlepší desítce, ale je to opravdu těžké. Jsou zde dva velké tovární týmy, Kamaz a Iveco, které mají zatím celkem stabilní výsledky. Uvidíme ale, jak se bude vyvíjet druhá část rally, stát se může opravdu všechno, ale my budeme bojovat,“ řekl po dojezdu do bivaku odhodlaně palubní mechanik Tomáš Šikola.

Po maratonských etapách postoupil Aleš Loprais do první šestky

Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna a Petr Pokora si po páteční etapě Rally Dakar 2019 v průběžném hodnocení kategorie kamionů opět polepšili. Účastníci dakarské rally mají za sebou náročný první týden zakončený dvěma maratonskými etapami, mezi nimiž se museli obejít bez asistence svých týmů. V sobotu 12. ledna je na programu volný den v Arequipě.

Etapa z Tacny do Arequipy, resp. její rychlostní zkouška, měla být s 517 kilometry nejdelší, jakou kamiony a osobní auta na letošním Dakaru absolvují. Špička kategorie kamionů, včetně posádky Tatry Jamal – Queen 69 se startovním číslem 507, tuto trať skutečně projela celou, později však pořadatelé zastavili závod na kontrolním bodě číslo 3, jenž se nacházel na 425. kilometru. Důvodem byla hustá mlha a s ní související obavy o bezpečnost soutěžících.

Kvůli tomu si zřejmě ještě pár hodin budeme muset počkat na oficiální průběžné pořadí, neboť pořadatelé zatím publikovali pouze výsledky z cíle etapy, jenže do celkového součtu by se čas z úseku mezi 425. a 507. kilometrem započítávat neměl.

Posádka Instaforex Loprais Teamu figurovala před pátou etapou na devátém místě a je jisté, že si minimálně o tři pozice polepší. Dva soupeři, kteří byli v celkovém pořadí před ní, se dostali do problémů a výrazně ztratili, třetí byl vyloučen ze soutěže. Na základě prostého součtu dosažených časů by měla být česko-španělská trojice šestá. Loprais totiž před etapou ztrácel na Rusa Ajrata Mardějeva 45 minut a 58 sekund a do inkriminovaného CP3 najel na pilota Kamazu 43 minut a 2 sekundy. Český tým ale zároveň usiluje o odečtení času, který ztratil, když se snažil pomoci havarovanému soupeři. Pokud pořadatelé vyhoví, měla by se „Královna“ posunout na pátou příčku.

V neděli 12. ledna se soutěž otočí a vydá se zpátky na sever směr Lima, kde před týdnem odstartovala a kde také příští čtvrtek skončí. Šestá etapa zavede dakarskou karavanu opět do San Juanu de Marcona, měří 810 km a 309 km se pojede v rámci speciálky na čas.

          

inPage - webové stránky, doménawebhosting snadno.