OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

8.1.2014 - Předposlení etapa – Akjut - Toueila

Vždy, když přijíždím do těchto Afrických zemí tak se ve mě nezapře Čech. Teprve později odhodím do očí bijící návyky, možná spíše lépe řečeno zlozvyky a začnu se chovat trošku přirozeněji. Doma jsme zvyklí nezdravit, tvářit se zaneprázdněně a odměřeně. Vytváříme si kolem sebe bublinu jakéhosi domnělého prostoru. Svým způsobem je to asi pohodlné, ale zde to není moc normální chování. Zpětně si vždy uvědomím ,za jakého hlupáka jsem, když se zde takto chovám. Je přece normální, když se s někým potkám, tak ho pozdravím se a podám si  s ním ruku nebo alespoň pokynu hlavou. Příkladem může být silniční kontrola. Na sto kilometrech cesty vychází  jedno místo u kterého se musí zastavit. Voják nebo policista si ověří  totožnost než nás pustí dále. Běžné chování je, že voják přijde k okénku a řidičovi podá ruku.  Teprve pak se začne ptát. 

Evropan se od začátku chová přezíravě v místech, kde je více lidí a ustrašeně pokud je sám. Včera jsme v dunách potkali člověka, který šel o „tamdleodtud“ a mířil někam „tam“. Mnoho kilometrů písku okolo. Zabalený v hábitu se šátkem okolo hlavy. Na pohled stejní lidé jsou nás vykreslováni jako ti zlí co jen chtějí ubližovat. Nechci situaci nijak zlehčovat, ale naše mysl je z těchto nám podávaných stereotypů vystrašena. Strach je jeden z těch pocitů, které povětšinou nepomáhají, ale omezují. Včera ten člověk věnoval dvěstě metrů své cesty jen k tomu, aby přišel k nám na dunu a pozdravil se s námi a šel dál. Je přeci neslušné se s někým potkat bez řečí ho minout. Když ze zpětně podívám do sebe. Mě by, až do včera, ani nenapadlo se za někým cizím škrábat na kopec, abych mu jen řekl dobrý den a optal se ho jak se má a šel dál. Včera mě ani nenapadlo zdvihnout ruku na pozdrav, když si nás všiml a zamířil k nám. Slušné to odemne nebylo ani trošku.

Ono pozorování arabského světa přináší mnoho zajímavých situací k porovnání. Jednou z nich je vykonávání malé potřeby u mužů. U nás by v případě potřeby nikoho nenapadlo si u toho kleknout. Zde je nezvyklé u toho stát, důvod je samozřejmě zcela jasný, ale pokud ho neznáte zkuste si ho najít sami a nebo se podělte s názory v diskuzi. 

 Africa

Dnešní etapa byla předposlední na letošním Africa Race. Prakticky poslední těžší trať s dvěma dunovými „vložkami“. V první ztratil Maďar Kovacs svůj náskok daný dřívějším startem do etapy. Druhé dunové pole bylo pro naši posádku výrazně obtížnější z důvodu nedostatku  vyjetých stop od předchozích závodníku.  Před nimi jelo pouze několik vozů a ty najíždějí duny trochu jinak než  kamion. Osobní automobil překonává hrany velkých dun šikmým nájezdem na hranu a pak stočí vůz dolů. Kamion si takovou taktiku nemůže, pro svoji váhu, dovolit a dunu překonává napřímo. Řidič musí nabrat takovou rychlost, aby se na vrcholku duny neposadil na břicho a při to nepřehnat aby neztratil nad vozem kontrolu. Za hranu duny není vidět a může hrozit nebezpečí v podobě velmi příkrého srázu. Zde hodně rozhodují zkušenosti a znalost terénu. I přes to dnes dojela Tatra na prvním místě v kategorii kamiónů a upevnili jsme první místo před zítřejším posledním závodním dnem.

Nálada v bivaku začíná být výrazně uvolněnější.  Je vidět jednotlivé závodníky jak spolu hovoří a jsou vytahovány zásoby různých lihovin. V okolí je také citelně menší ruch. Zítra, dvěstě kilometrů dlouhá etapa uzavře oficiální pořadí a pro to se na vozech dělají jen takové úpravy, aby vozy vydržely do cíle. Na naší Tatře nejsou potřeba žádné speciální práce. Stačí jen běžná údržba vykonaná podle předem připraveného seznamu úkonů.

Okolní klid začíná doléhat i na mě s Honzou. Je teprve šest hodin večer.  Video a text je skoro hotové. Je to pro nás neznámá situace. Běžný den končíme s prací kolem jedenácté v noci a předáváme organizátorům flash disk, aby data z něj pomocí satelitního spojení odeslali k vám. Přemýšlím co budeme dělat. Asi se půjdeme podívat prvně ke Kazachům. Oni mají kanystr s tekutinou, která dobře odmašťuje, krom jiného.

Z bivaku v Toueila

Za Livescore Team, Vojtěch Morávek ml.

Výsledky etapy

Moto

1.164    ROBIN Dominique                                     3:43:49             KTM  

2.103    PISANO Michael                                        3:47:59             Honda

3.115    THEURETZBACHER Robert          3:48:36             KTM  

Moto – Celkově

1.103    PISANO Michael                                        35:54:26           Honda

2.164    ROBIN Dominique                                     36:32:43           KTM 

3.106    VAN DYCK Joris                            37:25:32           KTM 

Auto

1.203    FROMONT Yves                                                      3:21:12             BUGGY Terek      

2.253    HENRARD Stephane                                 3:23:38             Buggy Dunbee     

3.200    SCHLESSER J.Luis                                       3:23:53             Schlesser original

Auto– Celkově

1.200    SCHLESSER J.Luis                                       32:51:51           Schlesser original

2.201    LOOMANS Jacques                                                 34:19:25           Toyota Hilux     

3.253    HENRARD Stephane                                 35:34:29           Buggy Dunbee     

Kamion

1.400    TOMECEK Tomas                                                    3:43:32             TATRA

2.401    JACINTO Elisabete                                     3:44:26             MAN  

3.402    KOVACS Miklos                                                      3:51:19             SCANIA

Kamion celkově

1.400    TOMECEK Tomas                                                    36:34:18           TATRA

2.401    JACINTO Elisabete                                     38:28:27           MAN  

3.402    KOVACS Miklos                                                      38:31:18           SCANIA

 

Přidat komentář

inPage.cz - webové stránky, doména a webhosting snadno.