OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Tomeček přišel o druhé místo, ale stále bojuje - Africa Eco Race 2018

Třetí etapa z Agdalu do Assy byla zcela typickou marockou rozbíječkou. Rychlá, kamenitá a zejména ve své úvodní části ne moc náročná na navigaci. Cílovým městem Assa projížděl závod při všech devíti předchozách ročnících. Tomáš Tomeček se po celou etapu přetahoval o druhou pozici s Friedem Van den Laarem, nakonec mu o dvě minuty podlehl a těsně mu přepustil i stříbrnou příčku v celkovém pořadí.

Třetí etapa Africa Eco Race 2018: Agdal - Assa, 4. ledna 2018

Celková délka: 478 km
Přejezd: 0 km, start z bivaku
Etapa: Foum Zguid - Assa 400 km
Přejezd: Assa – bivak 21 km

Tomeček těsně přišel o druhé místo

Tomáš Tomeček jede ve své stoprocentně mechanické Tatře sám, a po počátečních problémech s převíjením roadbooku už se tváří nadmíru spokojeně. "Moc mi pomáhají přátelé ze Slovakia Rally Teamu, hlavně Ján Zaťko a Zuzka Nováčková. Chtěl bych jim za to poděkovat," říká příborský závodník. "Pořád ten roadbook nějak ladíme. Dnes mi špatně táhnul motorek, takže se to převíjelo tak nějak poloautomaticky. Něco s tím ještě v bivaku uděláme," slibuje.

Tomečkovými hlavními soupeři měla být obě Iveca týmu De Rooye. Jenže to, které řídí Wuf Van Ginkel, se ve druhého etapě propadlo až na chvost výsledkové listiny. Přesto dnes startovalo vepředu, údajně podle reglementu FIA o prioritních jezdcích. Nebylo to ale nic platné, Tomeček ho míjel odstavené s technickými problémy už na 50. kilometru speciálu. Druhé Iveco pilotované Gerardem de Rooyem uhánělo daleko vepředu. Tracking ale náhle ukázal, že stojí. "De Rooy stavěl u nehody nějakého motorkáře," vysvětluje Tomeček. "Byl tam i vrtulník, nic hezkého. Ztratil i Kovács se Scanií, ten měl defekt," pokračuje český závodník. "Jinak jsem nepotkal nikoho, až ve druhé třetině trati mě předjel žlutý DAF Van de Laara."

Dodejme, že první defekt už potkal i Tomečkovu Tatru. Naštěstí se levé zadní kolo dařilo dohušťovat až do cíle, a nevznikla prakticky žádná časová ztráta. Podobný problém měl i De Rooy. Tomečkovo kolo nyní poputuje na sběrný kamion balai, opraví se a zase použije. Pokud se tedy balai ukáží. Poslední noc do bivaku nedorazilo ani jedno. Baléčka pilotovaná Petrem Foltýnem a Leopoldem Paďourem měla totiž hromadu práce v dunách, kde na ně čekala spousta nepojízdných klientů. Aby toho nebylo málo, tak na Foltýnově voze odešel startér, a tak jej posádka Tomečkovy asistence musela ráno měnit. Nebylo pak divu, že když týmový šéf dorazil dnes po etapě do bivaku, musel na příjezd asistence ještě chvíli počkat.

Aspoň se mohl na chvilku opalovat, v Asse je okolo 30 stupňů. A taky pobavit okolí zážitkem, ke kterému lze přijít pouze, pokud se pustíte do závodu jako jednočlenná posádka kamionu. "Včera byl na jednom z kontrolních bodů takový starší milý pán, a zapomněl, že jedu sám. Tak si to přihrnul s razítkem k pravému oknu, a ono nic," směje se Tomeček. "Pak mu to došlo, a ještě dneska se za ten omyl na jiném checkpointu omlouval."

V závodě startují také dva slovenští motorkáři. Martin Benko obhajuje loňský bronz, dnes zajel čtvrtý čas, celkově je pátý. Jede hlavou a zatím je spokojený. Loni čtvrtý Ján Zaťko tak příjemný průběh závodu nemá. Ve druhé etapě spadl na velký kámen a hodně si natloukl. Stěžuje si hlavně na bolest žeber. Dostal prášky proti bolesti, na motorku mu trochu musejí pomáhat, snad i z ní dokonce na některém checkpointu spadl a museli ho zase vysadit do sedla, ale jede dál.

Příjemným překvapením kategorie moto je pětadvacetiletý Luis Miguel Anjos Oliveira z Portugalska. Jede svůj první takto velký závod, mechanika mu dělá otec. Dnes dokonce zajel absolutně nejrychlejší čas. Rozhodnutím od zeleného stolu, kdy se v cíli některým jezdcům odečítal čas, se před něj nakonec těsně dostal Paolo Ceci. Jemu pořadatelé odečetli pět minut, zatímco mladému Portugalci jen dvě.

V kategorii automobilů poprvé nevyhrál Vasiljev s extovárním Mini, ale Mathieu Serradori. Vasiljev dnes prohlásil, že si v té krajině připadal jako na Marsu, rivalitu s francouzským soupeřem si užívá, a hlavně, že jsou kamarádi.

Kategorie kamionů dnes přišla o jedinou ženu ve startovním poli. Elisabete Jacinto musela odstoupit po poruše diferenciálu svého Manu. Náhradní bohužel v asistenci k dispozici nemá. Před rokem v soutěži skončila už ve druhé etapě, tehdy to bylo kvůli zásadní závadě na motoru.

Výsledky 3. etapy (400 km):

Moto: 1. Ceci 4:51:50 (KTM), 2. Anjos Oliveira (Yamaha) +00:26, 3. Ullevalseter (KTM) +01:21, 4. Benko +31:45,... 17. Zaťko (oba KTM) +1:24:04.
Auta: 1. Serradori (MCM) 3:48:12, 2. Vasiljev (Mini) +00:22, 3. Vauthier (Optimus) +13:33.
Kamiony: 1. De Rooy (Iveco) 4:06:20, 2. Van de Laar (DAF) +41:52, 3. Tomeček (Tatra) +43:59.

Výsledky po 3. etapě:

Moto: 1. Ceci 12:01:02, 2. Ullevalseter +01:26 , 3. Anjos Oliveira +35:06,... 5. Benko +1:55:18, 10. Zaťko +2:48:39.
Auta: 1. Vasiljev 9:41:21, 2. Serradori +07:02 3. Thomasse +34:28.
Kamiony: 1. De Rooy 11:10:18, 2. Van de Laar +1:44:44, 3. Tomeček +1:45:49.

Čtvrtá etapa Africa Eco Race 2018

Čtvrtá etapa z Assy do Fort Chacal se svou délkou 497 km stala úplně nejdelší etapou, které se za deset let Africa Eco Race jely. Opět se zde ukázala krása organizace Reného Metge a Jeana Luise Schlessera, když závodníci ráno startovali z bivaku, a odpoledne je z cíle do bivaku dělila vzdálenost necelých dvou kilometrů. Navigačně to bylo nesmírně obtížné. Kamenité pasáže, písek, rychlé pisty otevřenou krajinou, kde se nebylo čeho chytit, spousta slepých odboček, místy velmi špatně čitelná trasa, samozřejmě také duny. Loni se část této etapy musela rušit kvůli záplavám a nesjízdnému terénu.

Čtvrtá etapa Africa Eco Race 2018: Assa - Fort Chacal, 5. ledna 2018

Celková délka: 499 km
Přejezd: 0 km, start z bivaku
Etapa: Assa - Fort Chacal 497 km
Přejezd: 2 km do bivaku

Tomeček odpáral Van de Laara, ujel i Kovacsovi

Gerard de Rooy se ve čtvrté etapě vydal na trať bez svého kolegy Van Ginkela s druhým Ivecem, které stejně jako na Silk Way Rally 2017 moc nefunguje. Vše ale odpovídá tomu, že se na Ivecu pracuje, a do páté etapy se zase vrátí na trať. Naopak Elisabete Jacinto nemá do svého MANu náhradní diferenciál, a ráno v závodě skončila. 

Český prapor stále drží vysoko Tomáš Tomeček. I v navigačně nesmírně obtížných etapách se drží na dostřel de Rooyovi, a s konkurencí se pere o druhé místo. Ve čtvrté etapě dokázal odpárat dosud druhého van de Laara s DAFem, který už na druhém checkpointu ztrácel hodinu. Až do cíle se pak Tomeček přetahoval o pomyslné stříbro s Kovacsem na Scanii, nakonec ho urval o deset minut a v celkovém pořadí už na něj má náskok přes třičtvrtě hodiny!

Tomáš Tomeček: "Dnes to bylo rychlé a prašné. Často jsem letěl až na limitu 145 km/h, do cíle jsem dojel se separací běhounu na pravém zadním kole, takže hlásím další pneu mínus. Mám obrovskou radost, jak mi fungují tlumiče, to je prostě paráda! Chvíli za mnou jely dva osobáky, pak mě předjely. Někde za mnou musel být i Kovacs, asi jsme se i naháněli, ale nedokázal se ke mě dostat blíž. Je mi líto, že skončila Elisabete, odešel jí přední diferenciál. De Rooy mi na startu říkal, že na druhém Ivecu řeší chlazení a ještě něco, s penalizací pojedou dál. Ke konci speciálu mi opět přestalo fungovat převíjení navigace, budeme to zase dál ladit."

Motorkáři to mají letos hodně těžké, a taky jich dost odpadává. Dnes nedokončila ani hlavní hvězda Pal Anders Ullevalseter, kterého mezi prvním a druhým checkpointem zradila jeho KTM. Do bivaku jej transportoval vrtulník, na motorce se bude usilovně pracovat celou noc, aby se zkušený Nor mohl zase vrátit do závodu, byť s příslušnou penalizací. Pod jeho křídly startují letos v Africe další dva závodníci, Jensen dokončil čtvrtou etapu ve 12. čase, ale Helmersen projel naposledy CP2 na 179. kilometru. 

Roli andělů přijal Slovakia Rally Team, který se v tuto chvíli stará o své dva jezdce Martina Benka a potlučeného Jána Zaťka (oba jsou v cíli čtvrté etapy), pomáhá Tomáši Tomečkovi s roadbookem, a ještě na svou palubu přijali Ullevalseterova mechanika z porouchaného asistenčního vozu.

V kategorii automobilů si to nadále rozdávají Vasiljev, Serradori a Thomasse. Za ním byla ve 4. etapě přibližně dvacetiminutová díra, a ve smečce dalších vozů už figuroval i dnes mezi automobily pátý nejrychlejší kamion Gerarda de Rooye. Stejné je to i v celkovém pořadí, kam pořadatelé zahrnují dohromady auta i kamiony. Tomeček je ve smíšeném pořadí na 15. místě.

Třetí i čtvrtá etapa byly pořádně náročné, na trati pokaždé zůstaly viset desítky závodníků, a obě balai se tak mají nonstop co otáčet. Pátá etapa v sobotu 6. ledna bude dohromady měřit 631 km, z toho 436 km bude závodních. Bivak bude stát v Dakhle, kde si všichni "přeživší" v neděli odpočinou při volném dni.

Výsledky 4. etapy (497 km):

Moto: 1. Ceci 5:38:57 (KTM), 2. Anjos Oliveira (Yamaha) +08:52, 3. Agazzi (Honda) +35:02, 4. Benko +57:06,... 17. Zaťko (oba KTM) +2:15:24.
Auta: 1. Vasiljev (Mini) 4:47:09, 2. Serradori (MCM) +03:21, 3. Thomasse (Optimus) +09:28.
Kamiony: 1. De Rooy (Iveco) 5:22:07, 2. Tomeček (Tatra) +26:44, 3. Kovacs (Scania) +36:02.

Výsledky po 4. etapě:

Moto: 1. Ceci 17:39:59, 2. Anjos Oliveira +43:58, 3. Rui Olivera +2:19:52, 4. Benko +2:25:19,... 12. Zaťko +5:04:03.
Auta: 1. Vasiljev 14:28:30, 2. Serradori +10:23 3. Thomasse +43:56.

TZ a foto:  Promet/Czechoslovak Group Tomáše Tomečka
foto: A.Corradini

inPage - webové stránky, doménawebhosting snadno.