OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Africa Eco Race 2014 odstartovala!

6.1.2014 - Mauretánie – Chami

Mauretánie je jedna z nejchudších zemí světa. Je pro to mnoho důvodů. Nepřísluší mi soudit zda je to místní politikou, necitlivým rozdělením hranic v nedávné minulosti nebo nedostatkem surovin pro export. Prostě to tak je a bohužel to za těch pár dní co jsme zde ani nepochopíme, ani nezměníme. Na podobné téma jsem včera večer jsem hovořil s Manfredem Krissem, bývalým dakarským závodníkem, který s Renem  Metgem pořádá Africa Race. Mluvili jsme o tom jak se změnilo vnímání Afriky za posledních pár let. Kontinent, který býval exotický se v myslích lidí přetvořil  na místo, kam je neradno jezdit protože se zde válčí. Situace v Sýrii asi hovoří sama za vše. Důležité je vědět, že pro Maroko tato příměra neplatí a současně i v Mauretánii mají tyto závody velkou prioritu a jsou vítány. Maroko je turistická destinace, které se problémy severní Afriky minulých let vyhnuly a mohu říci, že je zde bezpečno i pro normálního turistu. Mauretánie je pro nás vnímána jako neznámá země. Není ani divu. Už po pár kilometrech zjistíte, že jste v naprosto jiném světe. Sever Mauretánie je osídlen jen velmi sporadicky. Na hotely, vesnice nebo aglomerace zapomeňte rovnou. Ty tu nejsou. Jen roztroušené osady, které jsou tvořeny chýšemi z polorozpadlých dřevěných a oplechovaných dílů. Muži chodí oblečeni do splývavých hábitů ponejvíce modré nebo bílé barvy. Jediné betonové budovy jsou povětšinou mešity s ampliony vysílající do okolí zprávu o tom, že Alláh je veliký a to v celkem pravidelném rytmu.

africa

Na cestách není moc provoz. Lékařská péče zde skoro neexistuje, to jsem bohužel zjistil i na vlastní kůži minulý rok. I přes to všechno, zde občas potkáváme Evropany na kole nebo na motocyklu. Na rovinu, musíte být trošku dobrodružnější povahy, ale pokud ji máte jsem si jist že Vás Mauretánie nezklame. Lidé zde nejsou moc zvyklí vídat turisty a letos ani minulá léta jsem se nesetkal s negativním přijetím. Nicméně stále platí základní pravidlo pro cesty do těchto oblastí. Buďte opatrní. Jste zde na vlastní riziko.  Právě z těchto důvodů  místní vlády dělají vše pro to, abychom se zde nejen cítili bezpečně, ale aby vše probíhalo naprosto hladce. To jsme dnes mohli  posoudit na hranici Západní Sahary(Maroka) s Mauretánií. Minulý rok se pro průtahy na hranicích zdržel start do etapy a hrozilo i její zrušení. Minulý rok jsme se zasekli na několik hodin na Mauretánské celnici. Letos  to bylo naprosto jiné. Ze strany od Maroka měl závod přidělen separátní příjezdový pruh a oficialit  y byly omezeny  jen na naprosté minimum stejně jako ostatní provoz. Dokonce jsme vjeli tak rychle do celního prostoru, že jsme nestačili ani vypnout kameru a splnit tak základní pravidlo v těchto zemích. Vojáci a policisté se nefotografují a nenatáčejí. Tedy pokud nemáte maličkou skrytou kameru, maskovanou jako dálkové ovládaní od vozu, jako má Honza. Na mauretánské straně odbavení trošičku drhlo, v porovnaní s bleskovým odjezdem z Marockého území. Na první pohled bylo vidět, že mauretánští  celníci nejsou zvyklí pracovat v tomto tempu. I tak, v porovnání s minulým rokem byly formality dílem několika málo minut. Historie se však má chuť se opakovat. Po po příjezdu naší závodní Tatry ke startu etapy se dovídáme, že start je odložen na neurčito. Důvodem je zamítnutí přeletu helikoptér přes hranici. Čekáme s ostatními na to jak se situace vyvine. Bez vrtulníku není možné začít závodit. V případě nutnosti by se lékařská pomoc by se nemusela k potřebným dostat včas a nikdo start do etapy bez této podpory nepovolí. Po hodině se organizátorům podařilo přelet zajistit. První motorkáři vystartovali ihned jak se helikoptéry objevily nad dunami u silnice.    

Malé i větší duny jsou vidět všude okolo. Organizátoři se, i přes to, rozhodli první etapu v Mauretánii vést po písčitých pláních mezi nimi. Celých sto sedmdesát čtyři kilometrů se prakticky jelo na hraně povoleného rychlostního limitu kamiónů. Tomáš ji stihl projet za hodinu a třicet tři minut. Z této rychlosti pramení i jisté situace, kde Tatra byla několikrát koly nad úrovní terénu. Vše se ale podařilo ustát a výsledkem je celkové desáté místo mezi automobily i kamiony. Po dnešní etapě je zklamaný maďarský jezdec Kovacz, kterému jeho SCANIA nejede více než devadesát kilometrů za hodinu. Na opravě teď usilovně pracují jeho mechanici. Dnešní trať byla poslední z těch velmi rychlých. Zítra na závodníky čeká to, proč sem do Afriky přijeli. Už  na třináctém kilometru záčíná první z několika dunových polí. Doporučení z rozpravy jezdců. Snažte se držet vyjeté trati jak to jen půjde. Mnoho z dun je velmi velmi příkrých a mohou vás na vrcholu překvapit svoji strmostí.

Z bivaku v Chami

Za Livescore Team

Vojtěch Morávek ml.

afrika

Výsledky etapy  Assa-Dakhla

Moto

1.115    THEURETZBACHER Robert          1:34:39             KTM   

2.103    PISANO Michael                          1:36:15             Honda 

3.108    GABARI Hariete                           1:40:20             Yamaha

Moto – Celkově

1.103    PISANO Michael                          20:21:12           Honda

2.164    ROBIN Dominique                       20:34:21           KTM 

3.161    DUBOIS Norbert                          21:00:52           KTM     

Auto

1.214    SABATIER Jean                1:22:14             Bugg Afrique

2.204    SZALAY Balazs                1:24:48             Opel Mokka  

3.204    SAZONOV Yuriy                           1:26:26             H3 Evo5     

Auto– Celkově

1.200    SCHLESSER J.Luis            18:27:48           Schlesser original

2.201    LOOMANS Jacques                      19:17:08           Toyota Hilux 

3.214    SABATIER Jean                19:20:07           Bugg Afrique     

Kamion

1.400    TOMECEK Tomas                         1:33:53             TATRA

2.401    JACINTO Elisabete          1:41:17             MAN  

3.403    ESSERS Noel                   1:47:46             MAN 

Kamion celkově

1.400    TOMECEK Tomas     21:37:38          TATRA  

2.401   JACINTO Elisabete  21:58:59          MAN   

3.402   KOVACS Miklos      22:48:43          SCANIA

 

Přidat komentář

inPage.cz - webové stránky, doména a webhosting snadno.