Při závodech historických vozů v Mostě diváci uvidí skvosty, například vozy Cooper

Na exempláře okruhových speciálů, jež se nezapomenutelně zapsaly do historie motoristického sportu, se mohou těšit diváci při závodním víkendu The Most Historic Grand Prix ve dnech 22. až 24. června na mosteckém autodromu. Vedle hlavního závodu šampionátu FIA Masters Historic Formula One, který je přehlídkou monopostů formule 1 zlaté éry této královské disciplíny od konce 60. let do roku 1985, to budou i legendární vozy ostatních zastoupených sérií. FIA Masters Historic Sports Car se pochlubí například speciály Cooper, nazývanými Monaco a King Cobra.

Do světa automobilového sportu vstoupili slavní britští konstruktéři Charles Cooper a jeho syn John v roce 1946. V roce 1955 přišli s revolučním sportovním automobilem T39, přezdívaným Bobtail. Jako předtím u malých monopostů F3/500 cm3 u něj poprvé motor umístili dozadu před zadní nápravu a sedadlo řidiče bylo v ose vozu. Z konceptu Cooperu Bobtail vzešly první vozy formule 2 a ty se posléze staly základem revolučních monopostů, které triumfovaly v mistrovství světa formule 1 v letech 1959 a 1960 jako první s motorem vzadu.

Nový sportovní Cooper T 49 sjel z výrobní linky v roce 1959. Přezdívku Monaco získal na připomínku vítězství Maurice Trintignanta s Cooperem-Climax ve Velké ceně Monaca 1958. Vůz zkonstruoval Owen Maddock a v jeho trubkovém rámu opět umístil motor před zadní nápravu. V souladu s předpisy už měl dvě symetricky umístěná sedadla, ale jen jediné dveře na straně řidiče, který seděl vpravo. Brzdy už byly kotoučové Girling. Motor byl uložen pouze ve čtyřech silentblocích, což umožňovalo použití různých pohonných jednotek - většinou to byly čtyřválce Coventry-Climax 1,5 nebo 2,0 l.

V roce 1962 Len Terry navrhl nový T61 (Monaco Mk.III) v podstatě jako karosovaný vůz F1 se dvěma sedadly. O rok později je doplnilo ještě šest vozů T61M a speciál T61P. Čtyři z vozů T61M koupil Carroll Shelby. Ten do přepracovaného rámu zabudoval motor Ford V8 4,7 l o výkonu 370 k z vozu Cobra. Shelbyho mechanici znovu převařili všechny svary, protože neměli důvěru v práci svých anglických kolegů, a vozy rozšířili a snížili. V nové podobě měly hmotnost pouhých 560 kg a dostaly jméno King Cobra.

Tovární tým Cooper nikdy vozy Monaco nepoužíval. V rukou soukromých týmů ale sbíraly nesčetné úspěchy v závodech sportovních vozů ve Velké Británii a ve Spojených státech. Vývoj vozů Cooper Monaco měl původně vyvrcholit v podobě sériového vozu Monaco GT (T68), ale tento projekt se pro nedostatek financí nepodařilo realizovat.

V kokpitu vozu Cooper King Cobra předvedou v Mostě své jezdecké umění v hodinovém závodě Britové Keith Ahlers a James Billy Bellinger, když v úvodním závodě letošní sezony v italské Imole 22. dubna brali po diskvalifikaci vítězné posádky celkové šesté místo. Vůz Cooper Monaco T61M pilotuje rovněž britská posádka Steve Farthing a Chris Jolly. V Imole opanovali 14. příčku.

Víkend The Most Historic Grand Prix bude přehlídkou i dalších nádherných veteránů. V sérii Gentlemen Drivers Pre-66 GT bude k vidění unikátní vůz Shelby Daytona Cobra. Z výrobní linky sjelo jen šest těchto krásných aut. Fanoušky v Mostě čeká ještě Masters Pre-66 Touring Cars a oblíbené HAIGO, jež zahrnuje formule i cestovní vozy bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí. Výlet do současnost pak obstará vložený volný závod monopostů F3. Diváci v Mostě mohli jeho aktéry vidět v sezoně 2016 v seriálu závodů cestovních a GT vozů a formulí zóny střední Evropy FIA CARS CENTRAL Europe Challenge.

Vstupenky na The Most Historic Grand Prix jsou v prodeji, zakoupit je lze zde. Součástí závodního víkendu bude tradičně i bohatý a pestrý doprovodný program. Milovníci a fandové automobilových veteránů určitě přivítají také sraz jejich majitelů na diváckém svahu na polygonu. Své miláčky hrdí majitelé také vystaví a zúčastní se s nimi po oba víkendové dny defilé na závodním okruhu.

inPage - webové stránky, doménawebhosting snadno.