Offroad maraton Vřesová: Jezdci závodili v prašném pekle

Uplynulý víkend se rozjela druhá polovina sezony OffROAD Maratonu. Seriál vytrvalostních závodů motorek, čtyřkolek a aut tentokrát zamířil do Vřesové na Sokolovsku. Poprvé v historii zde absolvoval nejdelší offroadový víkend. Automobilové posádky změřily síly v 10hodinovce, motorkáři a čtyřkolkáři během čtyř hodin. Závody byly vysilující nejen svojí délkou, ale také vyprahlou tratí a v neděli i horkým sluncem. Souboj nejrychlejších bugin vyhrál Andy motors racing nad Quadservisem Špak – Vimek Racing teamem. Na nejvyšší stupeň se mezi speciály do dvou litrů vrátilo Autocentrum Luňák. Kategorii nad dva litry ovládl tým Bída s nouzí a největší pohár mezi Amatéry si odvezl West Bohemia Racing. Čtyřkolkáře dovedl do cíle Martin Miřejovský (Team Max 2), motorkáře Jaroslav Chládek (AV Motors enduro tým).

Meteorologové slibovali na konec týdne mraky plné vody. Důlní navážce na Sokolovsku se ale vyhnuly. Lehký déšť nakrátko osvěžil vzduch, ale země ho snad ani nezaznamenala. Pět kilometrů dlouhá trať tak nevybočovala z „tradice“ letošního roku – byla suchá a navíc pořádně kamenitá. Rovinky zpestřily výjezdy, sjezdy, techničtější zatáčky a tzv. hrby. Všichni závodníci, kteří nebyli na dovolené, si do Vřesové přijeli pro dvojnásobnou bodovou nadílku.

Sobota patřila autům. Druhý nejdelší závod sezony přilákal 18 týmů. Po červnové 24hodinovce v Dobřanech daly své vozy do pořádku a těšily se na další nálož bodů a kilometrů. Všichni věděli, že půjde o náročné klání. Ale realita předčila očekávání. Tvrdá trať plná kamení pořádně prověřila zkušenosti řidičů a rozjela souboj mechaniků. Nejčastěji se skloňovalo slovo defekt. Bugina       s číslem 77, patřící týmu Kovoděl Janča, jich měla celkem osm! Vede tak pomyslnou tabulku proražených pneumatik v historii maratonů. Kromě zásoby tohoto nedostatkového komponentu se řešily například tlumiče.

Když už nepřišel déšť, alespoň se ochladilo a mraky prachu lehce rozfoukával vítr. Na průběžné výsledky ale bylo vidět dobře. Ještě zhruba hodinu před koncem vedl Andy Motors Racing team. Ale pak ho předjel Quadservis Špak – Vimek racing a mezi buginami bylo jasno. Vítězství opět putovalo Františkovi Šímovi a Petrům Turkovi a Fürstovi, známým závodním matadorům. Nejlepší týmy absolutně v cíli dělilo pouhé jedno kolo (97/96). Ve speciálech do dvou litrů se o první místo popraly hned tři celky. Vítězné Autocentrum Luňák splnilo reparát za zkažený dobřanský závod na jedničku – se 76 koly o jeden průjezd kolem časomíry porazilo KB System offroad team 1. Před Vřesovou první Wings team skončil bronzový.

Pro vítězství si do Vřesové původně přijel lídr speciálů nad dva litry Offroad centrum Jase. Jenže technická závada ho vyřadila z bojů a z průběžného prvního místa v závodu posunula na třetí. Vedení v kategorii letos zatím neztratilo, ale první místo si musí ještě pohlídat. Největší vřesovský pohár vybojovala Bída s nouzí, která cílem profičela s náskokem tří kol před Wogo teamem. Amatérský West Bohemia Racing tentokrát hodně trápila tvrdá trať a vůz, který podmínky neustál. Tradičně bojoval o absolutní pořadí. Ale nakonec byl rád za 35 okruhů a že se mu podařilo těsně před koncem klání vrátit na trať a projet pod šachovnicovým praporem.

Pokud ještě v sobotu obloha vypadala, že by přece jen mohlo pršet, nedělní ráno hovořilo jasně: mokro nebude. Z počátku dne sice bylo ještě poměrně zima, ale teploty pomalu stoupaly a modrá obloha byla až na pár mráčků zalitá sluncem. Přes 50 čtyřkolkářů si tak museli promnout zkřehlé prsty, ale byli rádi, že na trať vyráží jako první v 7:30. Oproti autům ji měli o kousek delší, měřila 5,3 kilometru. Už v zaváděcím kole se závodníci ztráceli v oblacích většinou jemného prachu. Po startu byla neproniknutelná mlha ještě výraznější, protože skoro nefoukalo. Na špici se hned usídlil Martin Miřejovský (Team Max 2) a už ji neopustil. Vítězství v nejtěžším závodu sezony završil 39 koly, kterými o jeden okruh porazil zbytek závodního pole. Nakonec stříbrný Radek Porš (Quadpoint Racing Team – CZAuto) v cíli sice sotva popadal dech, ale byl nadmíru spokojený. Navzdory nedávno sundané sádře a chůzi o berlích nasedl na stroj a vybojoval cenné body. Svůj první letošní pohár si odvezl dakarský závodník Zdeněk Tůma (Barth racing), který nejvíce ohrožoval Poršovu pozici. Byl celkově třetí. Do pětice se 38 koly se vešel také celkově pátý Michal Vágner, vítěz kategorie 4x4 a šestý Martin Kuchař z Wings teamu, nejrychlejší mistrovský veterán. V pohárových kategoriích byli nejúspěšnější: SP Jiří Jančík (3R racing team), do 500 Radek Šikula (Can-am Red team Tišnov) a nad 500 Adam Bezděk (Čtyřkolky Tišnov). Mezi ženami se nejvíce dařilo Anně Valinové (Dragos Racing).

Výzvu v podobě 4hodinovky si nenechalo ujít na 90 motorkářů. Někteří na maraton přijeli kvůli řádnému rozšíření letošního bodové konta. Jiné přitáhla jeho délka a dali si ho jako sezónní vytrvalostí lahůdku. Zatímco čtyřkolkáři se v první polovině dne museli trochu rozehřívat, motorkáře už pěkně hřálo slunce. A prašná mlha pomalu stoupala k obloze. Mnozí motorkáři, (podobně jako čtyřkolkáři) přiznali, že první dvě hodiny prožívali peklo a proklínali vše, na co si vzpomněli. Ale „pak si to nějak sedlo“ a druhou polovinu klání si v jistém smyslu slova užívali. Pomohlo tomu i prořídnutí závodního pole. Jezdci se průběžně občerstvovali, tankovali a rozvrhovali síly tak, aby dokázali projet cílem. Ti úplně nejlepší však neztráceli čas a rvali se o každý metr. Ke konci závodu už bylo jasné, že vítězství připadne Jaroslavu Chládkovi (AV Motorsenduro tým), kterého kromě offroadových tratí vidíme v endurové stopě. V cíli vyčerpaně řekl, že jel nejtěžší závod vůbec. Ale hned po osvěžení dával najevo velkou radost. Jeho výsledných 42 kol si zapsal už jen jeden jezdec – stříbrný David Pabiška (SP moto). Dakarskému matadorovi se závod povedl a letos poprvé zvedl nad hlavu offroadový pohár. A spokojeně pronesl, že se tak udržuje v kondici pro některou z dalších dakarských rallye. Třetí místo celkově obsadil několikanásobný mistr České republiky v motocrossu Petr Masařík (Alpha Dog Racing), který atakoval vedoucí pozice. Ze slabších E1 byl nejrychlejší Vojtěch Sekanina (Enduro klub Palkovice), celkově pátý. Na startu si přitom moc nevěřil, protože do 4hodinovky nastupoval téměř bezprostředně po několika hodinovém závodění na jiném podniku. Na nejvyšší stupínek u mistrovských veteránů vystoupal Miloš Lelek (MSK Motorsport). V pohárových kategoriích zvítězili: E1 Petr Maršálek (Maršálek motorsport – Rajhrad), E2 Luboš Plodr a Veterán Radek Pečený (Dutohlav). Nejrychlejší ženou byla Zuzana Nováčková (Haruda Team RAC Sedlčany), třetí v mistrovských E1.

inPage - webové stránky, doménawebhosting snadno.